RSS Flöde

Kaka med chili och choklad

Choklad är ingen vanlig ingrediens i vårt hem. Det beror helt och hållet på att jag inte tål kakao. Alltså lagar jag inte mat eller bakar med kakao. Men, nu hittade jag ett recept på Chokladkaka med chili och apelsingrädde hos Amy’s piece of cake som jag bara måste få testa. Och visst hade maken gjort sig förtjänt av något extra gott till helgen. Så trollcaféet satte igång att baka.

3 ägg – vitan och gulan var för sig
2 dl strösocker
1 msk rom
2 msk sherry
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
100 g riven 70% choklad
3 finhackade röd chili (spansk peppar)
2 finhackade piri piri
50 g smält smör
Vispa äggulor och socker så pösigt det går att få. Rör i spriten. Blanda mjöl och bakpulver för sig och blanda i chilihack och riven choklad. Blanda ner detta i smeten, blir till en deg. Smält smöret i en kakform, pensla den och häll ner det kvarvarande smälta smöret i degen och blanda in. Mjöla formen och vispa äggvitorna till ett fast skum. Vänd ner äggvitorna i degsmeten och blanda raskt samman. Häll upp smeten i formen och grädda i 175 grader tills en provsticka är torr när man känner på kakan. Ca 25-30 min. Tippa upp kakan direkt och vänd den så den står på rätt håll.

Vispa grädde och smaksätt med saften från en apelsin. Hur mycket apelsin som går åt är efter tycke och smak, jag ville ha mycket apelsinsmak så jag tog en hel apelsin.

Servera kakan något avsvalnad med apelsingrädden.

Har ingen aning om några energivärden på detta, då jag inte brydde mig om att räkna på nåt jag inte kunde äta själv. Älsklingarna gav kakan och grädden betyg 6.7/10.

Kommentera

