RSS Flöde

Het fisk- o tomatgryta

Matlagning är ibland svårt att få till, just det där med att det ska va lite kalorier. Men en dag i somras lyckades jag väldigt bra! Jag hade även vett att fota maten under tiden jag lagade den. Så varsågod! Här är mitt egna recept på het fisk- o tomatgryta:
3 vitlöksklyftor – 26g
några chili – 33g
olivolja – 11g
1  gul lök – 221g
1 burk passerade tomater – 500g
1 grön paprika – 130g
1  röd paprika – 152g
1 burk Crème Fraiche Paprika&Chili – 204g
rödspättafiléer – 386g
gröna ärtor – 248g
skalade räkor – 185g
Grovhacka chili, vitlök och lök. Fräs i oljan i en större kastrull eller gryta.
Häll i tomatpurén och låt småputtra medan paprikorna hackas.
Häv i paprika och crème fraiche och låt puttra ihop sig. Hit går bra att förbereda.
Ungefär 20 min innan maten ska serveras läggs fisken i tomatsåsen och kokas tills den är klar.
Häv i ärtor och räkor strax innan servering, så de blir varma men inte kokas.
Servera med tex bulgur, gurka, tomat och minimjölk.
 73kcal/100g. 7,07g protein, 5.50g kolhydrater, 2.46g fett,. Kalorifördelning 40% protein, 30% kolydrater,  30% fett.
Min portion, med bulgur o grönsaker, mjölk till och kaffe efteråt, landade på totalt 342kcal.
Vad var svårast? Tja, att låta bli räkorna som låg o chväntade på att hävas i, det är ju sååå gott! Och så att komma ihåg att fingrarna är täckta av chili även fast man tvättar sig. Svider illa var man än petar… ;)

Kommentera

