RSS Flöde

Tranbär/aprikos-puré

Blev inte så mycket mat lagad i helgen. Jag har helt enkelt inte ätit hemma. Men, jag hann med att göra mig lite puré till gröten iallafall. Jag äter havregrynsgröt till frukost var dag och vill gärna ha nåt gott till den. Av en slump upptäckte jag att puré på soltorkade aprikoser och färska tranbär är väldigt gott. Så nu blev det storkok av detta.

En påse soltorkade aprikoser – 254g
En påse färska tranbär – 348g
Vatten
Lägg aprikoserna i vatten över natten, så de blir mjuka. Häll aprikoser, blötläggningsvatten och tränbär i en kastrull och koka en stund, tills bären är mjuka. Häll upp i en bunke och mixa slät med stavmixer. Låt kallna och skeda upp i burkar.
68 kcal/100g. 0,9g protein, 14,9g kolhydrater, 0,2g fett. Kalorifördelning: 5% protein, 92% kolhydrater, 3% fett.

Servera till havregrynsgröt med mjölk.

Lämna en kommentar