RSS Flöde

Banoffi

Idag är det ingen vanlig dag, det är halvdag på jobbet. Men, det är dessutom Trollmammans födelsedag! Och när man fyller år får man äta sånt som egentligen är långt utanför de rätta näringsvärdena. Så traditionsenligt bjuder jag på en banoffi på jobbet. Det har blivit tradition sen vi flyttade hem från Dublin för elva år sedan och det är alltid lika poppis. Jag ska ärligt säga att kollegan S ändrade sina planer och jobbar idag, bara för han fick veta att det vankas banoffi. Han hade planerat att vara ledig.

Men, för att inte min underbara familj ska bli utan, så gjorde jag även en mindre banoffi som vi ska smaska i oss ikväll. Det är den mindre banoffin som alla beräkningar är gjorda på, den stora blev för stor för vågen. Kolasåsen är dock den samma och därför lagad i kopiösa mängder. Nån gång ska jag lära mig att man inte ska dubbla receptet på kola, det fyrdubblar tiden att koka den.

Digestivekex – 149g
Kolasås – 229g
Banan – 178g
Vispgrädde – 100g

Börja med att starta upp kolasås-koket.

6 dl grädde – 627g
6 dl socker – 600g
3 dl ljus sirap – 403g
3 msk vaniljsocker – 25g
smör – 100g

Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull/gryta och rör med en träslev tills smöret smält. När det börjar koka är det väldigt lätt att det pöser över,

så sänk värmen rejält och öka sedan sakta till ett läge där din kola inte pöser över. Låt kolasåsen stå och puttra länge. Det tar ett par timmar, den måste upp till minst 110 grader, gärna 112.
Under tiden kolasåsen står och jobbar krossar man digestivekex fint. Ju mer krossade desto bättre. Det går väldigt bra att använda en kavel för att krossa kexen, så blir man inte lika smulig om händerna.
Fördela digestivekrosset jämnt i en form.

Skiva bananerna i ca 3mm tjocka skivor. Det går åt mer banan än man tror, så skiva upp minst en extra.

När kolasåsen väl är varm nog slevas den upp på digestivekrosset. Det går att hälla direkt ur grytan, men då trycks krosset undan och botten blir mer ojämn.

Bättre att sleva upp med sked och hälla på.

Lägg ut bananskivorna i kolasåsen. Om såsen hinner kallna blir den stel och bananerna hamnar ovanpå såsen. Läggs de i medan såsen är varm sjunker de ner. Det är en smaksak, jag vill ha dem nersjunkna i kolan.

Vispa grädden och bred den över bananerna.

Låt gärna det hela stå över natt för att ”götta till sig” lite extra.

Näringsvärden Kolasås: 322kcal/100g. 0.7g protein, 42.2g kolhydrater, 17.2g fett,. Kalorifördelning 1% protein, 52% kolhydrater,  47% fett. Beräkna själv!

Näringsvärden Banoffi: 303kcal/100g. 2.5g protein, 35.7g kolhydrater, 17g fett,. Kalorifördelning 3% protein, 47% kolhydrater,  50% fett. Beräkna själv!

Familjens betyg: 8,25/10

Annonser

Ett svar »

  1. Ping: Pepparkaksbanoffi « Trollcaféet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s