RSS Flöde

Heta räkor

Ibland vill jag ha nåt annat än de vanliga matlådorna med mig till jobbet. Jag vill ha nåt som är rejält hett, matigt men magert. Då är heta räkor en snabb och lätt lösning. Det började som en lösning på sena middagsplaner i somras. Nåt som gick fort att laga med saker som fanns på Ica. Då bara räkor och sugar snaps med chili o vitlök. Den här gången utökades det hela med kikärtor som jag är löjligt glad i.

1 burk kikärtor – 266g
5 chilifrukter – 60g
4 klyftor vitlök – 19g
1 påse sugar snaps – 148g
1 påse frysta skalade räkor – 732g
olivolja – 22g

Hacka chili och vitlök, skär sugar snaps i mindre bitar. Häll av kikärtorna och spola av dem. Häll upp de frysta räkorna och spola dem med vatten så de tinar lite.

Rosta kikärtorna lite i torr stekpanna. Ta upp dem och spara åt sidan.

Fräs vitlök och chili i oljan.

Häll i sugar snaps och kikärtor i stekpannan och fräs ihop med chili och vitlök.

Lägg i räkorna och låt allt bli varmt, men inte koka, då blir räkorna lätt sega.

Ät ihop med bröd, keso eller varför inte en god soppa. Jag äter min med pumpasoppa.
91 kcal/100g. 11,1g protein, 5,8g kolhydrater, 2,9g fett. Kalorifördelning: 47% protein, 25% kolhydrater, 28% fett.
Beräkna själv!

Kommentera

