RSS Flöde

Omelett-pizza

Pizza är något jag har klarat mig utan under min tid med minimalt energiintag. Nu tänkte jag att jag skulle råda bot på det. Men det är svårt att klara sig inom givna ramar ändå, när det kommer till pizzadeg. Vi snackar stora kaloribovar där. Så istället blev det en omelett-liknande pizzabotten.

1 stor burk Keso-mini – 497g
5 ägg – 234g
mald mandel – 52g
Jag bestämde att det behövdes till något för att få lite mer degkänsla på den här omeletten, så jag tog i mald sötmandel som ändå bara låg hemma. Nåt ska den vara till. Vispade ihop de tre ingredienserna och tömde upp i en långpanna. Gräddade i mitten av ugnen ca 10 min i 200 grader.

BBQ-sås, hemmagjord – 29g
Tomatpuré – 54g
Krossade tomater – 125g
2 burkar tonfisk – 273g
½ burk gröna oliver . 95g
1 stor burk champinjoner – 198g
1 burk kräftstjärtar – 196g
riven ost – 229g

Blanda BBQ-sås, tomatpuré och krossade tomater och bred på pizzabotten. Häll av spadet av tonfiskburkarna och fördela tonfisken över pizzan. Oliverna skärs i mindre bitar och sprids över pizzan ihop med avhällda champinjoner. Fördela kräftstjärtarna jämnt och strö slutligen över den rivna osten. In i ugnen på nytt, ca 10 min i 200grader, tills osten smält och fått färg. Skär upp i portionsbitar och servera omgående.

Det var kanske lite väl mycket tonfisk på vår pizza, det var den klart dominerande smaken. Botten gav inte så mycket smak som jag hade trott, men det funkade väldigt bra. Vanlig pizzadeg är mer tuggmotstånd dock. Nästa gång tar vi annan fyllning och mer kryddor, det här var väldigt mild smak. Familjens betyg är 6.25/10

Näringsvärde: 152kcal/100g. 18.3g protein, 3.1g kolhydrater, 7.2g fett,. Kalorifördelning 49% protein, 8% kolhydrater, 43% fett. Beräkna själv!

Kommentera

