RSS Flöde

Bananhjärtan

Det låg två bananer i fruktskålen. De var brunfläckiga och trollen tyckte inte att de dög till frukt i skolan längre. Men det är ju dumt att de ska förfaras, så jag letade runt efter nåt kul banarecept. Jag hittade ett på Susie i köket som jag följde lite löst. Tog proportionerna där, men ändrade om lite. Hade planer på att ha med nougat i kakan, men upptäckte till min förvåning att vi ingen hade hemma. Det måste åtgärdas. Jag gjorde dessutom mina kakor i hjärtformade muffinsformar.

125g smält smör – 116g
2 ägg – 98g
4dl vetemjöl – 241g
1.25dl farinsocker – 99g
1 tsk bakpulver – 5g
0,5 tsk kanel – 2g
2 bananer – 184g
solroskärnor – 30g
kokosflingor – 23g

Smält smöret och använd av det att pensla formarna. Bröa formarna med kokosflingor. Vispa sedan resten av det smälta smöret med äggen i en skål. Blanda mjöl, farin, bakpulver och kanel för sig och rör sedan ner i äggsmeten. Mosa bananerna och blanda med solroskärnorna. Vänd ner denna blandning i smeten. Klicka upp smeten i muffinsformarna och strö lite kokos även uppepå smeten.2012_11_21_img_4620 Grädda i 175 grader ca 20 min, tills kakorna är torra när man sticker dem med provnål.2012_11_21_img_4628

Vi åt muffinsen dagen efter att de bakades. De var väldigt goda men lite torra. Hade nog varit godast helt nybakade, så jag rekommenderar att man fryser in dem så fort som möjligt. Familjens betyg blir 6.75/10.

Näringsvärden: 380 kcal/100g. 6.6g protein, 44.0g kolhydrater, 18.2g fett. Kalorifördelning 7% protein, 48% kolhydrater,  45% fett. Beräkna själv!

Kommentera

