RSS Flöde

Apelsin och kokos-kaka

En av trollmammas favoritdrinkar är Malibu med apelsinjuice. Kokos och apelsin går så himla bra ihop. Så det klart jag var glad när jag hittade ett recept på en kaka med kokos och apelsin i tidningen Hembakat. Den skulle egentligen göras som en tårtbotten och serveras med grädde och konserverad frukt, men jag ville hellre göra den som en vanlig sockerkaka.

150g smör – 147g
2 dl strösocker – 168g
2 ägg – 107g
4 msk pressad apelsin – 63g
3 dl vetemjöl – 176g
1 tsk bakpulver – 4g
1,5 dl kokos – 70g

Rör smör och socker riktigt pösigt med elvisp eller i hushållsmaskin.Exif_JPEG_PICTURE Jag har en Assistent och den får jobba länge med det här. Ju fluffigare smörkräm dessto godare kaka. Tillsätt äggen ett i taget och vispa in dem noga. Gör likadant med apelsinsaften. Blanda mjöl, bakpulver och kokos i en bunke och rör ner i smeten. Klicka upp smeten, som är rejält trögflytande, i en smord och bröad form.Exif_JPEG_PICTURE Jag brukar bröa med kokosflingor och till den här kakan gick det ju helt perfekt. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 200grader ca 35-40 min. Känn med en provsticka att den är torr, då är den klar. Själp upp kakan på en skärbräda eller liknande och låt den kallna.2012-12-02 007

Lite besviken blev jag allt, den smakade inget av apelsin. Men kokos är gott i sig självt, och kakan fick en härlig struktur av kokosen, så det är ändå en bra kaka. Nästa gång tar jag i mer apelsin dock.

Näringsvärde: 404kcal/100g. 5.0g protein, 42.3g kolhydrater, 24.2g fett,. Kalorifördelning 5% protein, 42% kolhydrater,  54% fett. Beräkna själv!

Kommentera

