RSS Flöde

Experimentbröd

Trollmamma har fått en idé. Jag ska lära mig baka bröd. På riktigt. Målet är att jag ska kunna baka så pass mycket bröd att det bara blir köpebröd som omväxling nångång ibland. Sådär, när alla bara längtar efter tunnbröd, eller de fantastiska russinbullarna, eller nåt annat köpebröd, då kan vi lyxa till med det. Men, ska jag klara det målet måste jag dels lära mig baka med jäst (ett senare delmål) och dels lära mig hur det funkar med olika brödsorter. Så här är ett experimentbröd. Jag följde löst ett recept från tidningen Hembakat, men inte så pass att det går att säga att det är det. Måste ju testa mig fram för att lära mig!

4dl vetemjöl – 236g
3dl rågmjöl – 166g
1dl linfrön – 63
1dl solroskärnor – 54g
torkade bananer – 11g
torkade aprikoser – 43g
2tsk bikarbonat – 10g
1.25 tsk salt – 9g
2dl turkisk yoghurt – 190g
3dl filmjölk – 267g
1.5msk vatten – 24g

Blanda alla torra varor i en ganska stor bunke.Exif_JPEG_PICTURE Jag gjorde misstaget att ta en mindre bunke, det var inte smidigt alls. Rör sedan ner yoghurt och filmjölk och arbeta ihop till en deg. Om det blir för stabbigt, ta i lite vatten. Lite grann gör stor skillnad, så ta inte mycket på en gång. Klicka upp degen i en limpform eller annan form som rymmer minst 1.5 liter.Exif_JPEG_PICTURE Min brödform var redan använd, så jag tog en mindre gratängform i rostfritt. Den där som annars bara används till rabarberpajer visade sig vara perfekt. Med ett bakplåtspapper i botten behöver man inte smörja formen, det är ändå lätt att få loss brödet sen. Grädda i 200 grader i nedre delen av ugnen. Mitt stod på nedersta falsen, det var perfekt. Grädda ca en timma, stick brödet med en provsticka för att kolla så det inte är kletigt längre. Tippa upp brödet när det är klart och vira in i en bakhandduk och låt svalna. Men det är gott även nygräddat, jag testade! Familjen gav detta betyg 7.5/10 i betyg, inte illa för ett bröd med aprikoser, som trollen vanligen ogillar.2012_12_02_img_5012

Näringsvärden: 252kcal/100g. 8.6g protein, 33.5g kolhydrater och 8.7g fett. Energifördelning: 14% protein, 54% kolhydrater, 32% fett. Beräkna själv!

Kommentera

