RSS Flöde

Banan- och nöt-bröd

Vi hade några väldigt mogna bananer och det tog på brödet. För att göra två flugor på smällen bakade jag ett bananbröd. Lite inspirerat av Mollys blogg, men som vanligt ändrat för att passa oss bättre. Vi hade tex inga solroskärnor hemma, så det fick bli hasselnötter. Pecan-nötter ska det vara med banan, enligt massor recept vi läst, så jag slängde i de jag hade kvar.

2 dl havregryn – 84g
2 dl vetemjöl – 127g
2 dl rågmjöl – 106g
1 dl hasselnötter – 60g
1 dl pecannötter – 41g
2 tsk bikarbonat – 13g
1 tsk salt – 7g
3 mogna bananer – 257g
½ dl honung – 61g
2 dl a-fil – 198g

Blanda alla torra ingredienser noga. Bikarbonaten måste blandas ut väl, annars blir det inget bra. Mosa bananerna med en gaffel. Mina var väldigt mogna och lätta att mosa. Blanda ner honung och banan i mjölblandningen,2012_12_29_img_0457 rör sedan i a-filen. Rör raskt ihop till en jämn smet. Häll upp i brödform, ca 1.5 liter.2012_12_29_img_5387 Jag har en ny form av silikon och den behöver därför inte smörjas. Annars brukar jag ha ett evighetsplåtpapper i formen, då är det lätt att få loss brödet. Smörja är jobbigt och kleggigt, jag undviker det alltid i mesta möjliga mån. Ställ in brödet i ugnen, så långt ner som går. Grädda i 200 grader en dryg timma (närmare 1.5 h), tills brödet är torrt när man sticker det med provsticka. Töm upp brödet ur formen och linda in det i en bakhandduk. Låt det kallna så.2012_12_29_img_5433

Mitt bröd blev både för hårt bakat och inte klart, även om det verkar motsägelsefullt. Det var hårt i kanterna men degigt i mitten. Ändå la jag folie över för att det inte skulle bli bränt. Det verkar som silikon-formen släpper genom mer värme från sidorna och nertill, så dessa blev mer brända än de brukar. Det där är ett bekymmer jag haft på flera bröd på sista tiden, och jag måste undersöka vad det beror på. Bananbrödet smakade dock väldigt bra.

Näringsvärden: 309kcal/100g. 7.5g protein, 43.0g kolhydrater, 11.1g fett. Kalorifördelning 10% protein, 57% kolhydrater,  33% fett. Beräkna själv!

Ett svar »

  1. Hej,
    kul att du kikade in hos mig. Har svarat på bloggen men svarar även på din fråga här:
    Jag skulle stoppa i dem alldeles i slutet, på med lock och koka i 3-4 minuter tills de öppnar sig. Släng de som inte öppnar sig.

    Svara

Kommentera

