RSS Flöde

Första försöket med jäsdeg

Postat den

Trollmamma är rädd för jäst. Jäsdegar är otäcka. De är kladdiga och lömska och jästen ska ha perfekt temperatur på vattnet och jästiden är jätteviktig och… Ja, de är krångliga helt enkelt. Inget för nybörjare. Men, å andra sidan har trollmamma lovat att ordna allt bröd hemmavid nu. Och jäsbröd är mycket godare än annat. I längden. Faktiskt. Så nu fanns det ingen återvändo. Det var dags att ge sig på ett jäsbröd. I Hembakat 1/13 var det flera intressanta recept. Jag valde ut ett och bestämde att det var det som gällde. Det kom enligt uppgift från bloggen ”Mitt lyckliga lantliv” men jag hittar det inte där. Sak samma. Till attack på jästen! Lilltrollet var iväg på årets första balettlektion och stortrollet och jag skulle baka.

8 dl vatten – 813g
1 dl rapsolja – 83g
1 pkt jäst – 50g
1 dl farinsocker – 77g
2 dl havregryn – 74g
5 dl dinkelmjöl – 308g
11dl vetemjöl – 643g
2 dl hackade valnötter – 91g
1 tsk salt – 7g

Värm vatten och olja till fingerljummet. Smula sönder jästen i en bunke, eller i assistenten, och häll på lite av oljevattnet. Rör ut jästen så den löser sig. Häll på resten av oljevattnet, farinet, havregrynen, dinkelmjöl och nötter och blanda ihop. Häll på vetemjölet, lite i taget, så det arbetas in i degen. Degen blir rättså kladdig, det ska den vara. Låt jäsa under bakduk eller assistentlocket ca 30 min. Strö över saltet på degen och kör assistenten ytterligare fem minuter. Vi använde oss av den inbyggda timern.
Lägg bakplåtspapper i långpannan och stjälp upp degen där i.Exif_JPEG_PICTURE Tryck ut degen så den kommer över hela plåten. Låt jäsa ytterligare 30 min. Sätt på ugnen på 175 grader. När degen är jäst naggas brödetExif_JPEG_PICTURE och gräddas därefter längst ner i ugnen ca en timma. Kolla med termometer om det är klart, det ska vara 96-98 grader.2013_01_31__mg_6172
Skär brödet i lagom stora bitar, dela på mitten2013_01_31__mg_6175 och servera med smör och ost. Det som inte går åt nybakt fryses lämpligen in så snart det svalnat.

Näringsvärden: 291kcal/100g. 6.9g protein, 45.2g kolhydrater, 8.5g fett. Kalorifördelning 10% protein, 64% kolhydrater,  27% fett. Beräkna själv!

»

  1. Men förlåt, det är jag som är helt ding i huvudet. ;) Ni var ju med på Mårtenssons lista. Jag tar inte bort er från min lista utan jag låter er stå kvar. Ni behöver inte svara på frågorna eller något!

    Tack för en trevlig blogg! :)
    Kram från Madde på Ljuvligmat.se

    Svara
  2. Vad roligt att det gick bra……antar att det blir många nya smaskiga jäsbröd här framöver.

    Svara

Kommentera

