RSS Flöde

Pernillekakor

Postat den

2013_02_03__mg_6256Trollmamma berättar:

”För sisådär tjugo år sen, när jag gick på gymnasiet, hade jag en klasskompis som hette Pernille. En väldigt kul tjej med skinn på nosen. När vi skulle hålla redovisning i engelska berättade hon hur man bakar ”Chocolate chip cookies” och hade med massor av ingredienser in i klassrummet. Satte klassens stöddigaste kille att röra ihop smör, ägg och socker. Efteråt berättade hon att hon länge drömt om att få se honom just göra nåt så typiskt tjejigt som att baka. Jag tvivlar på att han nånsin gjort det innan. Eller efter. Eftersom vi såklart inte hade nån ugn i språksalarna hade Pernille med sig färdigbakade kakor som hon bjöd på. Jag kunde ju inte äta dem, men när vi pratade om det efteråt kom vi överens om att det måste funka lika bra med nötter. Jag skrev av receptet i min elevkalender, det här var ju långt innan nån hade med sig mobilkameror på lektionerna. Det var innan nån hade med sig mobil ens till skolan, knappt att GSM-nätet fanns! Oh well. Jag bakade Pernilles kakor tämligen snart, och det var de mest fantastiska kakor jag varit med om. Spröda och sega på samma gång. Söta men lite lätt salta. Och nötterna blev ju succé. Under flera år var detta mina mest bakade kakor. Jag bakade dem jämt och ständigt hemma hos mormor. Minns att jag gjorde dem jättestora och hade med till kompisarna på högskolan. Men nånstans på vägen försvann receptet. Jag glömde bort det, från att ha haft det helt i skallen. Det enda jag mindes var 228g smör. Räcker ju inte långt. Har letat efter andra recept på cookies, men inget hittat som verkade vara lika bra som Pernilles.
Så var vi hemma hos gamla vänner nyligen. Kom att prata om bakning och sånt. Då säger min kära vän Malin ”Jag gillar när det går snabbt men blir bra, så jag gör alltid dina cookies!” Det visar sig att hon har receptet kvar! Hon fick det nångång då, för tjugo år sen, och har sparat det. Har det inskrivet i sin receptbok. Jag var såklart tvungen att genast skriva av det, och dagen efter bakade jag dem. Pernillekakorna. De sedan länge saknade. Och de var PRECIS lika fantastiska fortfarande. Nu är de inskrivna i min receptbok. Och nu skriver jag dem här med, så de inte försvinner igen!”

228g smör – 227g
2.4 dl socker – 205g
1.2 dl farin – 93g
2 ägg – 101g
1 tsk vaniljsocker – 3g
5.4 dl vetemjöl – 288g
1 tsk bakpulver – 5g
1 tsk salt – 5g
grovhackade hasselnötter (eller mandel, andra nötter eller choklad) – 71g (och 30g mandelspån)

Rör smör, ägg, socker, farin och vaniljsocker till en fluffig smet. Lägg märke till att smöret och äggen ska i samtidigt, inte först smör och socker, eller ägg och socker. Allt på en gång. Blanda ihop mjöl, bakpulver, salt och nötter och rör ner i smeten. Den blir ganska fast. Man kan ta i grovhackad choklad istället för nötter, eller använda andra nötter än hasselnötter. Jag tog lite mandel den här gången, för jag hann inte knäcka mer hasselnötter. Klicka ut på plåt, ganska glest för de flyter ut,2013_02_03__mg_6245 och grädda i 178 grader ca 10-15 min. Man kan även breda ut hela smeten i långpanna och sedan skära bitar, men det blir inte riktigt lika bra. Låt kakorna kallna lite och njut sedan av de bästa kakorna som finns. Faktum är att svärmor, som inte gillar hårda kakor, uppskattade de här kakorna väldigt mycket, det är gott betyg!2013_02_03__mg_6258

Näringsvärden: 452kcal/100g. 5.6g protein, 51.2g kolhydrater, 23.2g fett. Kalorifördelning 5% protein, 47% kolhydrater,  48% fett. Beräkna själv!

»

  1. Vilka goda kakor. Och det är gott dom är sådär spröda och sega!!

    Svara
  2. Låter mycket goda och sega cookies är yummy!

    Svara
  3. Ping: Kakbullar | Trollcaféet

  4. Ping: Simons cookies | Trollcaféet

Kommentera

