RSS Flöde

Grållas strassburgare i irländsk version

Postat den

Trollmor berättar…

Jag hade världens bästa mormor. Hon var min bästa kompis på alla vis. Den jag alltid kunde prata med, när det var några problem, eller när jag var glad för nåt. Vi hade mycket kul för oss ihop, allt var inte poppis hos mor min. Fast hon tar igen det nu genom att göra likadant med mina troll, så det går jämnt ut.
När jag var liten kallade jag mormor för ”Lillamormor” som motsats till ”Gamlamormor” som bodde i huset brevid. Kom mest av att både lillemorfar och gamlemorfar hette Birger och det var inte helt praktiskt alla gånger. Men nånstans närmare tonåren insåg jag väl att det blev pinsamt att säga lillamormor. I samma veva höll hon på att reta mig, eftersom jag svarade ”Ja sa bara…” så fort man bad mig göra nåt. Så jag fick stå ut med att heta ”Sàbara” många gånger. För att ge igen började jag kalla mormor för ”Grålla” pga hennes stålgrå hår. Det fick hänga i. Mormor blev ”Grålla” med alla mina kompisar. Jag hade flera vänner som jag tror tyckte mer om Grålla än om mig. Kanske inte så okej egentligen, men det säger mycket om hur hon var.
Det var Grålla som lärde mig baka. Ja, o laga mat oxo för den delen. När jag flyttade hemifrån var det ofta jag fick ringa hem till Grålla. ”Hej, dä ä ja. Hur sa en göra när en sa laga …” Det hände även under åren när vi bodde i Irland. Fast då ringde jag inte så länge var gång. Men bakande var inte så ofta jag ringde om. Det var inte min grej på det viset. Fast visst bakade jag. Men det är först nu jag tagit till mig allt jag lärde. När jag var liten bakade Grålla brödkakor en förmiddag varannan vecka. Och sen vetebröd en annan förmiddag. Bullar så det räckte till ett helt kompani, eller till min släkt i två veckor. Kakor bakades när de behövdes. Det här med att baka för nöjes skull var inte Grållas grej, hon bakade för att det va tvunget. Även om det var skoj. Jag minns massor småkakor med konstiga namn jag aldrig fattat. Som ”Kallarömvaduvell” och ”Greker” och mina favvisar från julen – Strassburgare. Grålla gjorde trefärgade strassburgare var jul, det var en rosa, en ljusgrön och en vit plupp. Och en uråldrig sprits som bara användes till just detta.

Idag är det fem år sedan Grålla gick bort.

I söndags var det Paddys day. Och avslutning på danskursen. Stortrollets klass skulle stå för fikat, som vanligt. Jag är klassförälder, så jag hade inte mycket att välja på. Så, för att dels bidra till fikautbudet, dels fira Irlands nationaldag och samtidigt hedra Grålla bakade jag strassburgare efter hennes gamla recept.Exif_JPEG_PICTURE I grönt, vitt och orange. Satte ihop dem som treklövrar, irländska shamrocks. Men jag använde Grållas gamla sprits,2013_03_11__mg_6980 ska det göras ska det göras rätt!

2 1/4 hg smör – 226g
70g florsocker – 70g
1 tsk vaniljsocker – 9g
ca 3 ½ hg vetemjöl – 279g
karamellfärg – 10g

Rör smör, vaniljsocker och florsocker riktigt fluffigt. Tillsätt vetemjöl lite i taget. Receptets 350 g är nog en maxgräns. Degen ska vara ganska lös, men ändå hänga ihop som en deg mer än en smet. Dela degklumpen i tre delar (jag vägde klumpen o räknade ut hur mycket som skulle ner i var bytta) och färga in efter önskemål. Jag lämnade en vit och färgade de andra två grön resp orange.Exif_JPEG_PICTURE Visst var karamellfärg mer koncentrerad förr? Har för mig det brukade räcka med nån droppe färg för att färga in degen, men nu gick det åt stora mängder färg. Eller tja, flera gram iallafall. Blanda till orange var inte självklart, men till sist så. Jag började med vit deg i den gamla spritsen och tryckte ut pluppar. Sedan orange färg som placerades brevid de vita.2013_03_11__mg_6977 Slutligen grönt som sattes så de hängde ihop med både vit och orange.2013_03_11__mg_6985 Kakorna gräddades i 200 grader 7-8 minuter och fick svalna på en bordstablett.2013_03_11__mg_6988

Näringsvärden: 499kcal/100g. 4.9g protein, 48.0g kolhydrater, 31.9g fett. Kalorifördelning 4% protein, 39% kolhydrater,  58% fett. Beräkna själv!

»

  1. Tack för Grållas recept på tre rosor. Det är min farmors favoritkaka, hon fyller 89 snart å jag har letat å letat efter receptet för att ge henne dem. Min mormor var som din Grålla, och jag ser att deras handstil är likadan! Har en uppsjö av gamla handskrivna recept från henne. Saknar henne fortfarande trots att hon gick bort för 12 år sen. Trevligt att du håller kvar din i tanke å bakning!

    Svara
    • Åh, vad kul att du hittat receptet! Jag tror att Strassburgare finns med i många kakböcker, men de gör dem inte i den här formen. ”Tre rosor” var ju ett jättebra namn egentligen, det är ju precis vad de ser ut som.

      Svara

Kommentera

