RSS Flöde

Kärleken kommer genom……. bloggen!

Postat den

blog-love-pay-it-forwardWebben är en fantastisk sak, den kan användas till det mesta. Men det gör mig ledsen när nätet används som ett medie för att skada andra. Speciellt när det görs via mer eller mindre anonyma forum och i bloggar. Människor som gömmer sig bakom fåniga smeknamn och är elaka mot andra. Skriver saker de aldrig skulle våga säga högt. Och ofta till personer de inte känner alls! Det är så lätt att hacka ner på andras åsikter och argument på nätet. Det är precis lika svårt att veta hur den andra personen egentligen menade. Att uttrycka sig i text är en svår konst, det är inte många som duger till den. Betoningar kommer inte fram. Ironi och sarkasm hörs inte. Och de flesta som läser har ingen aning om vad man har för egna erfarenheter bakom sig.
Jag har förstått att det sprids mycket näthat bland bloggar i allmänhet. Tydligen framförallt bland tjejbloggar om jag fattat det hela rätt. Men även bland vuxna män tycks förolämpningarna och idiotförklarandet dugga tätt. Jag läser sällan nåt annat än matbloggar nu för tiden. Jo, några pysselbloggar med, och några serier. Har varit aktiv på flera olika typer av forum, men har lagt ner det nu. Det är så skönt med matbloggarna, för även om det går typ 15 på varje dussin är det god stämning. Det verkar inte vara nån som ser övriga bloggare som konkurrenter, snarare som kollegor. Man ger varandra cred för idéer och recept. Man kommer med glada tillrop och påhejanden. Man träffas och byter erfarenheter IRL. Det är underbart att vara del av detta! blog-love-pay-it-forward

Nu har det börjat spridas en kampanj med ”bloggkärlek” på flera av de matbloggar jag följer. Jag minns inte vem jag såg det hos först för det har fullständigt exploderat. Så jag hänger med i flodvågen. Här är ett gäng av mina favoritbloggar. Ingen inbördes rangordning, bara den ordning de står i när jag läser dem i NewsBlur. (NewsBlur är ett webverktyg för att följa RSS-flöden, helt underbart bra! Värt att betala för!) Det här är de där bloggarna där jag känner ett stänk av lycka när jag ser att det finns nya poster där. De där som helt enkelt gör mig glad. I love ya, guys!

Amy’s piece of cake
Bad bake day
Bagerskan
Bak bok mat
Baka hemma
some lovely stuff and really sweet things
Bara riktig mat
Bevemyrs
Bland bakverk och kastruller
Brödpassion
Casa Annika
Cookie crumble
En doft av nybakt
En herrans mat
Frostrosor
Gittos mat
Gott och blandat
En fotografisk matblogg
Hovkonditorn
Bake my day
Kobbar och krubb
Kryddburken
Lilla Matdériven
Little Dessert
Mat med mera
Matsafari
Mattalibanen
Mias kreativa sida
Mollys blogg
Mårtenssons kök
Nu kokar jag
Pain de Martin
Pyttes
Saras delikatesser
Skapligt enkelt
Sofia bakar
Make ahead food
Söta saker
Tant Russins bak
The sweet life of Malin’s
Två små kök
Var i helsicke är min grapefrukt?
Växelhäxans bak & matblogg
blog-love-pay-it-forward

»

  1. Vilka härliga bloggar många känner jag igen, men också lite nya tips :)
    Ha det gott

    Svara
  2. Visst är matbloggvärlden helt fantastisk, precis som du skriver så råder det så mycket glädje, feedback, positiva tillrop mm.
    Tack så väldigt mycket för din bloggkärlek!

    Svara

Kommentera

