RSS Flöde

Potatis- och tonfiskgratäng

Postat den

Ibland är det svårt att hitta på saker själv. Det är alltid nån annan som tänkt på samma sak tidigare. Så även nu. Jag tänkte ”Man borde kunna göra som en potatisgratäng, men lägga nåt gott klegg i den. Som lasagne eller moussaka, fast enklare.” Men det blev inte så mycket mer än spånat på det hela. Sen gick det några dagar, så ramlade jag in på ”yoghurtskolan” och deras receptdatabas. Där fanns det, receptet jag spånat på. Tonfiskgratäng hette det. I princip samma som jag funderat på. Så jag bestämde mig för att testa ändå. Med lite ändringar, så som jag hade tänkt mig det.

potatis – 914g
turkisk yoghurt – 349g
1 burk rökta musslor – 99g
1 burk tonfisk – 188g
1 burk krabba – 130g
riven ost – 102g

Skala och skiva potatisen. Vi använde en sån där gammal kökspryl där man snurrar en platta med skåror i, som skivar potatisen. Stortrollet hade aldrig sett sån förr, men när jag växte upp var den standard till att skiva potatis för gratänger och framförallt till att få till stavarna till ”pinnalåda”. Det sista är Janssons frestelse, som hetat pinnalåda hela min uppväxt. Nåja, en parantes. Hälften av den skivade potatisen läggs i botten av en form. Yoghurt och blötdjur blandas ihop till en kleggröra och breds över potatisen. Resten av potatisen breds ut över röran, så den täcks helt. Lite salt och svartpeppar, sedan ett lager med riven ost. Bakas i ugnen, 200 grader, ca 45 min eller tills potatisen känns klar. Servera med en grönsallad.2013_02_03__mg_6270

Näringsvärden: 128kcal/100g. 9.4g protein, 10.6g kolhydrater, 4.9g fett. Kalorifördelning 30% protein, 34% kolhydrater,  36% fett. Beräkna själv!

Kommentera

