RSS Flöde

kaffekladdkaka

Postat den

Kladdkaka är gott, men utan kakao måste man hitta andra smaksättningar. Här är en för oss som älskar kaffe. Snabbkaffe är inte samma sak som färskmalet kaffe, men det funkar bra att baka med.

100g smör – 97g
2 ägg – 107g
1.5 dl vetemjöl – 93g
2 dl socker – 188g
2 msk snabbkaffe – 8g
kokos -10g

Smält smöret i micron. Pensla en form med löstagbara kanter med lite av smöret och bröa den med kokosflingor. Smöret som är kvar får svalna lite, sedan knäcks äggen ner i smöret. Kaffet mortlas2013_02_22__mg_6458 innan det och övriga ingredienser rörs ner i äggsmeten. Vispa inte, rör med en sked. En stor del av hemligheten bakom en bra kladdkaka är att man bara rör den, inte vispar.
Häll upp smeten i formen2013_02_22__mg_6461 och grädda nederst  i ugnen ca 12-15 minuter i 175 grader. Ta ut och låt kakan svalna i formen. Ta loss kanterna och ta loss kakan från botten, det kan vara svårt om den är väldigt kladdig. Låt den gärna stå en dag för att sätta sig. Servera med vaniljglass eller vispad grädde. 2013_02_22__mg_6464Enligt Trollmamma är detta den bästa kladdkakan som finns!

Näringsvärden: 433kcal/100g. 5.5g protein, 55.8g kolhydrater och 21.2g fett. Energifördelning: 5% protein, 51% kolhydrater, 44% fett. Beräkna själv!

»

  1. Jag dricker inte kaffe, men gillar det i bakverk :) Kan tänka mig att denna blir god.

    Svara
    • Jag lärde mig dricka kaffe härom året bara. Men i bakverk har jag länge gillat det. Den här var väldigt smarrig, bland de bättre kakorna jag ätit.

      Svara
  2. Kaffe brukar kag aldrig ha i kladdkaka men det måste ju vara jättegott om man gillar kaffesmaken! Jag har en kladdkaka med hemligt recept som jag brukar baka. 200 g mörk choklad och 100 g riktigt smör är det i den. Den är som en chokladbit när den lösa smeten stannat. En av mina elever har utnämnt den till världens godaste! Hihi! Visst är kladdkaka något av det godaste som finns. Jag bara väntar på att de ska baka det i nästa omgång av Hela Sverige bakar. Kram!

    Svara

Kommentera

