RSS Flöde

Fröiga frukostbullar

Postat den

Nybakat bröd på lördags- och söndagsmornarna har blivit en vana. Eftersom trollmamman gärna går upp tidigare än resten av familjen skämmer hon bort dem. Men det är skoj och uppskattas verkligen, så varför inte? Just den här helgen blev det fröiga bullar till frukost. Nättjästa degar är bra, de sköter sig själva så fint. Att slänga ihop degen på fredagkvällen är inget problem, sen är det bara att göra bollar av degen på lördagmorron. Det här receptet hittades på ”Saker jag bakar”, en källa till mycket spännande inspiration.

0.25 pkt jäst – 12g
5 dl vatten – 498g
2 tsk salt – 15g
1 msk olja – 13g
psylliumfrön – 39g
pumpakärnor – 46g
chiafrön – 36g
solroskärnor – 44g
sesamfrön – 58g
3.5 dl dinkelmjöl – 206g
2 dl rågmjöl – 123g
4.5 dl vetemjöl special – 264g

Den totala mängden frön ska vara ca 3 dl, jag blandade direkt i måttet. Den här degen behöver inte knådas alls och går bra att göra direkt i en bunke med bara sked att röra med.
Lös upp jästen i vattnet. Rör ner salt och olja samt alla fröerna. Blanda sedan ner mjölet och rör ihop till en lite kletig deg. Lägg plast över bunken och ställ den i kylen över natt. Tar totalt ca 15 min inkl velande av vilka fröer som ska vara med och i vilken mängd. Snabbt är bra!
På morgonen dan efter tas bunken ut ur kylen, ugnen sätts på 200 grader och en plåt tas fram. Lägg på bakplåtspapper och börja forma bollar av degen. Den är inte längre kletig utan går väldigt bra att forma för hand utan mjöl. Forma ett gäng hyffsat likastora bollar och lägg på plåten.2013_02_23__mg_6482 Jag fick ut 18 st, men de var ganska små. Låt brödbollarna stå och bli lite rumstempererade i en halvtimme, grädda dem sedan i mitten av ugnen ca 20-25 min. Jag tempar alltid mina bröd med stektermometern, de ska va över 95 grader för att jag ska räkna dem som klara. Ta ut bröden, låt dem svalna så pass att de går att hantera och servera med smör, ost, grönsaker och eget val av dryck. Trollföräldrarna dricker te, småtrollen dricker mjölk. Njut av en härlig start på helgen! 2013_02_23__mg_6486

Näringsvärden: 289kcal/100g. 10.2g protein, 39.4g kolhydrater, 9.9g fett. Kalorifördelning 14% protein, 55% kolhydrater,  31% fett. Beräkna själv!

»

  1. Fina bröd och jag gillar mängden frön i dessa!

    Svara
  2. Det är så smidigt och gott med nattjästa bullar, receptet sparas och detta kommer jag att testa!!

    Svara
  3. nattjästa bullar är det bästa :) gott med massa frön i! önskar att jag också var lite morgonpigg och orkade gå upp och fixa sånt här gott på mornarna…

    Svara
  4. Roligt att du blev inspirerad! Jag hade lite glömt hur enkla och goda dessa bullar är, så tack för påminnelsen! :)

    Svara

Kommentera

