RSS Flöde

Grållas bullar, fast Trollmammas

Postat den

Grållas bullar. Det är nåt av det jag saknar allra mest. Min mormor bakade världens bästa bullar. Jag har försökt mig på att göra dem själv, men de blir inte lika bra. Så det här är Trollmammas bullar. Hade det varit den rätta sortens, utan mitt mixtrande, skulle de varit underbara att äta med smör och ost på. Det kommer nån annan gång. Mitt recept är en fjärdedel av det Grålla brukade göra, jag fick ut ca 50 bullar.

25g jäst – 24g
0.75 dl socker – 59g
125g smör – 124g
mjölk – 360g
ca 500g vetemjöl – 579g
mandelmassa – 150g
kanel – 4g
ägg – 21g
strössel/pärlsocker – 15g

Smält smöret. Späd med mjölk så det blir totalt 0.5 liter. Smula ner jästen i assistenten och häll i sockret. Rör så det löser sig. Häll över smör/mjölk-blandning, som ska vara fingerljummen. Rör en stund. Häll i vetemjölet under omrörning, det går åt lite drygt ett halvkilo. Låt stå och jäsa.
Kavla ut ungefär halva degen först. Riv på mandelmassa och strö över lite kanel.Exif_JPEG_PICTURE Rulla ihop som en rulltårtaExif_JPEG_PICTURE och skär skivor som läggs i pappersformar. Kavla ut andra halvan och riv på mandelmassa och strö över kanel. Vik in en tredjedel av degen på längden. Vik över den kvarvarande tredjedelen.Exif_JPEG_PICTURE Kavla lite. Skär remsor som sedan snos ihopExif_JPEG_PICTURE och läggs på plåt med bakplåtspapper. Inga ”handtag” får sticka fram på bullarna,Exif_JPEG_PICTURE det var Grålla väldigt noga med! Låt bullarna stå och jäsa på plåten. Pensla sedan med uppvispat ägg och strö på pärlsocker eller strössel.Exif_JPEG_PICTURE Grädda i 250 grader tills bullarna har fin färg, ca 7 min.Exif_JPEG_PICTURE Exif_JPEG_PICTURE

Näringsvärden bullar: 318kcal/100g. 6.9g protein, 43.5g kolhydrater, 11.8g fett. Kalorifördelning 9% protein, 56% kolhydrater,  35% fett. Beräkna själv!

Ett svar »

  1. Ping: Kakbullar | Trollcaféet

Kommentera

