RSS Flöde

Vit block utan kakao!

Postat den

Trollmamma har en udda allergi. Jag tål inte kakao. Det är ganska handikappande. Det är väldigt poppis med kakao i olika fason i mat och efterrätter och kakor och… You name it. Tyvärr är vid choklad lika illa som brun, eftersom det alltid är kakaofett i den. Hopplöst.

Men. Jag fick höra att en del lågprismärken har en fuskvariant av vit choklad som inte innehåller nån kakao. Som inte får kallas choklad. O vad jag har letat! Kändes länge totalt hopplöst. Så var jag på Willys igår. Brukar inte handla där, men när Coop extra inte hade nån vettig ost låg Willys bra till, några hundra meter ner på samma gata. ICA var ju andra sidan stan. O när jag ändå var på Willys kollade jag in deras värsta skräpmärke, Eldorado. O ta mig tusan! Äntligen ett märke med tillräckligt låg nivå att spara in på kakao-giftet! De har nåt som heter ”Vit block”. Den heter inte ens choklad, men ska ändå likna det. Jag köpte en kaka på vinst o förlust. Tvivlar på att jag tycker om det, all choklad förknippas med att må dåligt, men det är en helt ny värld som öppnar sig!

Nu är frågan, är vit ”choklad” lika gott ihop med chili som brun choklad lär vara?

»

  1. Vad roligt att du hittade en passande ”choklad” tillslut. I Trollcafet tror jag att chili passar till allt:) Kanske tryffel med chili och vit choklad vore något?

    Svara
  2. Jag tror att vi ”choklad” passar ännu bättre med lime. Jag har gjort vit chokladtryffel med lime som blev sanslöst god! Receptet innehåller egentligen citron, men jag bytte det mot lime. Håll till godo vännen: http://www.alltommat.se/recept/Vit-chokladtryffel–med-vanilj-och-citron-17318
    Kram till dig!

    Svara
    • Tack för tipset. Nackdelen med lime är att ingen i familjen är speciellt förtjust i det. Men kanske det kan funka ihop med låssaschokladen. Värt att testa! Tack igen. *kram*

      Svara
  3. Förstår att det kan vara svårt att hitta fuskchoklad. Jag har en god kaka på bloggen nu utan choklad om du vill ha tips.)
    Ha det gott

    Svara

Kommentera

