RSS Flöde

Rabarberbröd

Postat den

Maj är en rabarbermånad. Det säger även ”Det gröna skafferiet” som utsett rabarberna till ”säsongens bästa råvara” i maj. Normala år, när inte allt är extrem-sent, brukar vi försöka göra åt så mycket rabarber som möjligt för att ta vara på dem. Vi har ett rejält stånd med rabarber och de är tidiga som attans. När alla börjar prata om jordgubbar och rabarber ihop, och det finns jordgubbar, då är våra rabarber jättetjocka och träiga. Svårt att få till nåt ihop med jordgubbar då. Men nu hoppas jag på att det ska funka i år. Om det kommer några jordgubbar vill säga. I väntan på de röda bären utnyttjar vi rabarberna. Nåt måste man ju hitta på med dem, men det blir tjatigt med bara paj. Även om det är gott. Det går inte att leva på paj, även om man önskade. Eller jo, men det går så illa åt vågen då. Så istället fick det bli ett bröd med rabarber. Den här gången gjorde jag hela degen på känn, utan att mäta upp.

rabarber – 506g
farin – 58g
vatten – 184g
jäst – 19g
solroskärnor – 85g
rågflingor – 63g
linfrön – 32g
rågsikt – 148g
rapsolja – 20g
grahamsmjöl – 143g
vetemjöl special – 267
salt – 9g
vetemjöl – 34g

Skala rabarberna om det behövs.   Skär dem i små bitar och lägg i en kastrull. Häll på farinsocker och lite vatten. Koka tills rabarberna är mjuka. Låt stå o kallna helt. Häll sedan över rabarbermoset i assistenten, smula ner jästen och rör till jästen löst sig. Häll i övriga ingredienser utom vetemjölet. Arbeta ihop till en kladdig deg som nästan börjar släppa från kanterna. Då är den lagom att ställa på jäsning i kylen till nästa morgon.På morgonen mjölas bakbordet med vetemjöl och degen tippas upp. Knåda degen och arbeta in lite mer mjöl, så den blir hanterbar. Jag hade bestämt mig för att göra både bullar2013_05_18__mg_8129, att äta samma morgon, och en limpa2013_05_18__mg_8105 att spara. Bullarna gräddades ca 15 min i 200 grader, limpan tog ca 40 min att grädda. Jag tycker brödet jäste dåligt vid andra jäsningen, men det kändes väldigt lagom jäst när det var klart. Rabarbersmaken kom inte fram så tydligt som jag hade tänkt, men däremot smakade solroskärnorna lite konstigt. Jag vet inte om det var av rabarbern eller om de tagit smak av nåt annat i skåpet. Brödet var ändå gott och lite annorlunda, precis vad jag var ute efter.2013_05_18__mg_8138

Näringsvärden: 254kcal/100g. 7.7g protein, 39.6g kolhydrater, 6.8g fett. Kalorifördelning 12% protein, 63% kolhydrater,  24% fett. Beräkna själv!

»

  1. Hi hi ja mönsterblandning eller inte ; ) Brödet ser hur gott ut som helst. Vi får planera in en kväll att ses. Snart går mina barn och sambo på semester. Då är det lättare att få till en träff i Skövde tjohoo vad det ska bli kul att ses. Ledsen att jag inte svarat på mailet än. Man ska göra det direkt!!!!! gahhhhhh förlåt. Du ska veta att jag blev jätteglad ska säga till Linda på jobbet. Hon jobbar på en annan avdelning, tror hon är hemma med sjuka barn just nu! kram Sofia

    Svara
  2. Jag har också en jätterabarber, men jag som inte gillar paj får verkligen tänka till. Jag brukar göra chutney och marmelad. Eller saft.

    Mina jordgubbar blommar nu så rabarbern är väl som en trädstam när de är mogna… Men det gör inget. Ha en riktigt fin dag! Kram!

    Svara
    • Jag har gjort flera försök att baka med rabarber nu o de flesta har blivit bra. Väldigt annorlunda, men gott, med lite syrligt bröd. Det senaste alstret gjorde jag med det som blir över efter saften, det där rabarbermoset du vet. Ihop med solrosfrön, linfrön, pumpafrön och tranbär blev det ett suveränt bröd! Tyvärr vägde o fotade jag inget, så det kommer tyvärr inte upp här.

      Svara
  3. Ping: Våra bästa rabarberrecept | Det gröna skafferiet

Kommentera

