RSS Flöde

Glassigt värre

Postat den

En bieffekt av att matblogga är att man börjar följa en massa matbloggar själv. Det tar tid att hålla sig uppdaterad på allt som händer. Några dagars frånvaro o det ligger närmare tusen olästa inlägg o väntar. Men det är samtidigt jätteskoj och ger massor inspiration. Jag ser hur vissa fenomen sprider sig som gräsbränder över bloggosfären. Hemgjord korv är ett sådant fenomen. Ramslök ett annat. En del saker duckar jag, andra plockar jag direkt. Sen finns det saker som jag vill ducka men ändå tillslut känner att jag måste testa. När ”alla” lovordar en sak kan man ju inte stå utanför? Eller? Jo, okej, jag står fortfarande utanför facebook, det kommer jag alltid göra. Men det är inte riktigt samma sak som godsaker, eller hur?
Ett fenomen som jag tänkte stå emot men inte klarade var snabbglass gjord på grädde och kondenserad mjölk. Det verkar för bra för att va sant, så då kan det inte vara sant. Men… Nu är det sommar, nu måste man ha glass. Att ta fram glassmaskinen var besvärligt. Kräver mer planering. Så okej, vi måste ju utvärdera, är det för bra för att va sant?

Vaniljglass:
1 paket grädde – 505g
1 burk sötad kondenserad mjölk – 391g
2 krm vaniljpulver – 2g

Vispa grädden ganska fast. Vispa ner all kondenserad mjölk ur burken. Rör ner vaniljpulvret. Häll upp i en bytta och ställ i frysen minst 4 timmar. Låt tina lite innan servering. Exif_JPEG_PICTURE

Näringsvärden vaniljglass: 338kcal/100g. 4.6g protein, 25.7g kolhydrater, 25.3g fett. Kalorifördelning 5% protein, 29% kolhydrater,  65% fett. Beräkna själv!

Chilinötglass:
1 paket grädde – 505g
1 burk sötad kondenserad mjölk – 395g
chilinötmix – 75g
chilipeppar – 0.5g
chiliflakes – 0.5g

Vispa grädden ganska fast. Vispa ner all kondenserad mjölk ur burken. Häll upp i en bytta. Plocka undan nötter med överdrag och lägg i av de vanliga nötterna.Exif_JPEG_PICTURE Strö över chilipeppar och chiliflakes och blanda ner med sked.2013_05_16__mg_8067 Ställ i frysen minst 4 timmar. Låt tina lite innan servering.

Näringsvärden chilinötglass: 353kcal/100g. 6.0g protein, 26.2g kolhydrater, 26.1g fett. Kalorifördelning 7% protein, 29% kolhydrater,  65% fett. Beräkna själv!

Så, hur var det då? Var det för bra för att va sant? Näe, men nästan. Vaniljglassen var helt okej, men det smakade ”grädde med kondenserad mjölk” mer än det smakade vaniljglass. Visser ligen gott, men inte samma sak som ”vanlig” glass. Men ändå, bra nog. Chiliglassen hade lite samma problem plus att den smakade inte tillräckligt mycket chili för min smak. Men gott med chilinötter i glassen.Exif_JPEG_PICTURE Snabbt o enkelt löst, fast jag har inte läst på ingredienslistan på den kondenserade mjölken. Misstänker den för att innehålla en del e-nummer, så egen hemmagjord glass vinner nog ändå.

»

  1. Vad häftigt mums skulle jag gärna smakat! Kram Sofia

    Svara
  2. Gud så smarrigt detta såg ut! Jag måste göra glass någon gång, har inte gjort det sedan jg var liten! Väldigt smarrig smaker du har i :D

    Programmet kommer gå i TV4, sök på programnamnet så kommer du till ansökningen :D

    Svara
  3. Välkommen du kan ta med glassen. Jag står för vinet ; ) VÄLKOMMEN i sommar! Hoppas att lusthuset är klart innan semestern vecka 28 : ) fredags kramar Sofia

    Svara
  4. Jag har glassmaskin men gillar inte glass nåt vidare. För nån vecka sen köpte jag dock Arlas nya färdiga vispbara mjukglass. Vispa och frys, vispa igen. Lätt som en plätt och just mjukglass gillar jag. Det där med olika smaker är inte min grej riktigt men vissa går bra. Pistage, choklad, jordgubb. Klassiker.

    Ha en fin helg! Kram från mig!

    Svara
  5. Mina föräldrar har glassmaskin, och när jag var barn gjorde mamma alldeles underbar jordgubbsglass. Helt utan så kallade tillsatser. Roligt att du följer många olika matbloggar! Du får gärna tipsa mig om några.

    Svara
  6. Jo det känner vi igen, det är inte alltid lätt att hänga med hos alla fina bloggar, speciellt inte att dessutom hinna med att lämna ett litet avtryck efter besöket:) För även om vi oftast kikar in var och varannan dag så finns inte alltid tiden att kommentera.
    Och det där med allt man läser om som man vill prova, jo men visst är det så, det finns ju hur mycket gott som helst. Chili i glassen låter gott!
    Den kondenserade mjölken vi brukar använda till dulche de leche innehåller nog inga E-nummer vad vi kan se, men det finns säkert flera olika sorter.

    Svara
    • Jaa, kommentera vill man ju, men det ska hinnas med… Svårt! Jag läser massor dagligen men kommenterar bara när jag har nåt bra att säga. Dvs inte så ofta. :)
      Chili i glass var en höjdare men det måste testas vidare. Planer finns… ;)

      Svara

Kommentera

