RSS Flöde

Mogges minipaj

Postat den

Trollmamma har en jobbarkompis som är ett stort fan av kokos. Så där så att hur oense vi än varit om jobbsaker så går det alltid att bli bästisar över nåt gott med kokos. Tja, jag kanske skulle kunna ha utnyttjat det nångång eller så. För att inte bråka mer än nödvändigt. Och egentligen är han en jättebra kille som jag gärna skämmer bort lite extra. Så när jag häromdagen gjorde en rabarberkaka till familjen blev det lite rabarber över. Jag vet att Mogge älskar min rabarberpaj med kokossmulor. Så jag slängde snabbt ihop en portionspaj, bara för honom. Alla mått är på en höft, eftersom jag improviserade ganska vilt. Orka leta fram receptet och räkna, det går alltid att få till nåt utan att va så noga.

en klick smör – 14g
en knapp handfull havregryn – 10g
lite lagom kokos – 6g
vetemjöl – 4g
en nypa vaniljsocker – 1g
en liten rabarberstjälk – 52g
farin så det täcker – 11g

Smält smöret i micron och rör ner havregryn, kokos, mjöl och vaniljsocker. Skiva upp rabarbern i en liten portionsform.   Jag använde en av mina cocotte-formar, den var precis lagom. Strö farinsocker över rabarbern2013_05_16__mg_8091 och smula sedan över smuldegen.2013_05_16__mg_8098 Grädda i 175 grader ca 10-15 min, tills rabarberna känns mjuka och degen fått lite färg. Servera varm med glass eller kall med vaniljsås. Eller ät den som den är, det gjorde Mogge.2013_05_16__mg_8100

Näringsvärden: 326kcal/100g. 3.5g protein, 29.3g kolhydrater,  22.0g fett. Kalorifördelning 4% protein, 36% kolhydrater,  60% fett. Beräkna själv!

Ett svar »

  1. Det där lät väldig gott! Din arbetskompis hade verkligen tur den dagen. Nu är jag ännu mer sugen på att odla egen rabarber i trädgården.

    Svara

Kommentera

