RSS Flöde

Rabarberkaka med kokos

Postat den

Rabarber är mest paj. Det är det enklaste att göra av dem, helt klart. Men ibland måste man förnya sitt utbud av rabarber-recept. Så här är en annan rabarberkaka än den jag brukade göra.2013_05_16__mg_8072 I grunden ett recept på äpplekaka som jag hittade hos ”Smaksatta upplevelser utan lök”, men här omgjort till rabarberkaka. Eftersom en del av mina ingredienser tog slut är det tillfixat och ändrat en del.

1 msk rårörsocker – 15g
0.25 dl potatismjöl – 15g
0.75 dl maizena – 32g
2.5 dl mald mandel – 77g
0.5 dl florsocker – 28g
2.5 dl socker – 226g
2 tsk bakpulver – 11g
1 tsk vaniljpulver – 2g
2 dl kokosflingor + 2 msk till formen – 117g
150 g smör + lite till formen – 160g
2 ägg – 101g
1 dl turkisk yoghurt – 105g
rabarber – 114g

Blanda alla torra varor i en bunke.  Eftersom mitt potatismjöl bara var lite på botten av paketen tog jag till maizena. Likaså var florsockret på upphällning, så det blev en hel del strösocker istället. I originalreceptet ska det vara mandelmjöl men jag var lat och tog mald mandel som jag hade hemma. Nästan samma sak. Smörj en form med lite av smöret. Bröa den med rårörsocker och 2 msk kokosflingor. Använd resten av smöret till degen och finfördela det i kokosblandningen. Arbeta ihop till en smulig deg. Rör ner äggen i degen ihop med den turkiska yoghurten. Häll upp ungefär hälften av smeten i formen. Skiva ner rabarber över hela smeten.2013_05_16__mg_8087 Jag hade i minsta laget skulle det visa sig. Häll sedan över resten av smeten2013_05_16__mg_8088 och grädda i 175 grader ca 45 min. Det tog så pass lång tid innan kakan var torr rakt igenom i mitten. Låt svalna och servera med glass eller sås. En riktigt god och saftig rabarberkaka, fast med lite väl lite rabarber, som vi kommer göra fler gånger. Kan tänka mig den funkar bra även med andra bär och frukter.

Näringsvärden: 385kcal/100g. 4.2g protein, 33.2g kolhydrater och 26.6g fett. Energifördelning: 4% protein, 34% kolhydrater, 62% fett. Beräkna själv!

»

  1. Rabarber är så gott och kakan låter mycket god. Ha en fin måndag!

    Svara
  2. Det ser jättegott ut! Själv har jag en rabarberpaj i ugnen just nu, jag är riktigt sugen! :-)

    Svara

Kommentera

