RSS Flöde

Elvismuffins

Postat den

För ett tag sedan köpte jag hem jordnötssmör. Det var nåt jag hade tänkt göra som det skulle vara sådant i. Minns inte vad det var, för det blev inte gjort. Lite därefter fick jag höra talas om ”Elvis-mackor”. Tydligen älskade Elvis mackor med banan och jordnötssmör, vilket skulle kunna förklara den volym han drog på sig med åren. Mackorna lät inte så goda, men det kändes som en smakkombo man måste kunna testa i muffins. Så, här är Elvismuffins.

150g smör – 150
2dl socker – 143g
2 bananer – 176g
1 dl jordnötsmör – 111g
2 ägg – 107g
3 dl vetemjöl – 201g
1 tsk bakpulver – 5g

vägde 857g klart

Vispa smör och socker vitt och fluffigt. När det verkar klart vispar man lika länge till. Mosa under tiden bananerna och blanda med jordnötssmöret. Rör ner detta i fluffet. Tillsätt ett ägg i taget och vispa ner i smeten. Blanda mjöl och bakpulver och sikta ner i smeten. Klicka upp i muffinsformar med en sked.2013_06_20__mg_8435   Grädda i 200 grader mitt i ugnen, tills muffinen är torr när den sticks med provsticka.2013_06_20__mg_8441

Vi avnjöt våra muffins ihop med glass, men de var lika goda utan något till.2013_06_20__mg_8444

Näringsvärden: 388kcal/100g. 7.5g protein, 41.0g kolhydrater och 22.4g fett. Energifördelning: 8% protein, 41% kolhydrater, 51% fett. Beräkna själv!

»

  1. Prova skivat äpple med lite jordnötssmör på, mumma! Ska givetvis vara rent jordnötssmör utan allt vad socker och andra tillsatser heter.

    Svara
  2. Låter som en mycket god kombination!

    Svara
  3. Aldrig hört att Elvis gillade jordnötssmör och banan ihop! Däremot har jag några bananer i fruktskålen som ilsket glor på mig och är på väg att bli till gränsen för bruna. Dags att baka med banan tror jag bestämt!

    Svara

Kommentera

