RSS Flöde

Morgonbröd utan plan

Postat den

Att det brukar kalljäsas i Trollcaféet, det vet nog de flesta som läst här ett tag. Varje lördag- och söndagmorgon brukar det stå en deg och vänta i kylskåpet. Jättebra! Men, så var trollmamma väldigt trött en lördagkväll. Orkade bara inte röra ihop en deg. Sånt straffar sig på morgonen. Men, det finns ju även o-jästa bröd. Och bröd som inte behöver jäsa så länge. Planen började med hamburgerbröd, gick över till limpa och tillbaka till frallor. Allt eftersom ingredienserna åkte i assistenten kom det nya planer. När degen sen var på bakbordet blev det helt nya bud. Så här är det nu, ett oplanerat snabbjäst bröd till söndagsfrukosten.

3/4 pkt jäst – 32g
5 dl vatten – 503g
1.5 tsk salt – 10g
olja – 22g
honung – 31g
solroskärnor – 101g
linfrö – 16g
grahamsmjöl – 210g
vetemjöl – 474g
smör – 14g
gräslök – 3g
timjan – 2g

Värm vatten till 37 grader och rör ut jästen i det. Tillsätt salt, olja och honung. Häll i solroskärnor och linfrön efter smak och tillgång. Häll i grahamsmjöl och arbeta sedan in vetemjöl lite i taget tills det är en seg deg som släpper kanterna. Arbeta degen 5-10 minuter och låt den sedan jäsa en stund. Min deg fick knappt en halvtimma på sig. Tippa upp den på ett mjölat bakbord och bestäm hur brödet lämpar sig för utbakning. Min deg var härligt seg och följsam,Exif_JPEG_PICTURE påminde om en bra bulldeg på nåt vis. Så plötsligt var det helt klart, det skulle bli bulle-bröd! Jag kavlade ut degen till en platta, tog fram smör som arbetades ut på hela degen och skördade sedan gräslök från köksfönstret. Bara gräslök såg så ynkligt ut, så jag friserade även timjan-krukan lite grann.Exif_JPEG_PICTURE Rullade sedan ihop brödet, skar i knubbiga stubbar och la ut på bakplåt.Exif_JPEG_PICTURE Ställde in dem i ugnen samtidigt som jag slog på värmen. Då jäser det lite medan värmen kommer sig. Ugnen ställdes på 200 grader och plåten stod strax under mitten av ugnen. Där fick brödet stå ca 25 min medan trollen och trollfar väcktes. Väl klart var det ett smakrikt och gott bröd som passade väl med ost och marmelad.   Exif_JPEG_PICTURE

Näringsvärden: 284kcal/100g. 8.5g protein, 44.4g kolhydrater, 5.7g fett. Kalorifördelning 13% protein, 67% kolhydrater,  10% fett. Beräkna själv!

»

  1. Hej åhhh förstår att du längtar efter semester. På söndag åker vi till Stockholm med en annan familj! Tillbaka på tors då jag måste fixa inför loppisen jag ska ha under slöjdmässan. 12-14 juli jag ska även sälja kakor : ) Kom förbi vore så kul att ses. har du facebook? jag heter Sofia Pihlsgård, så kan jag maila dig min adress. annars skickar jag ett mail till din vanliga mail. Ja det vore kul att få till en date : ) Bella var mkt nöjd med rummet. Nu vill hon ha en stor spiderman tavla ingen girlie girlie direkt ; ) kram Sofia

    Svara
  2. Oplanerat bröd kan ibland bli det bästa brödet. Själv är jag kass på brödbak men får ett ryck nån gång. Ha en fin helg! Kram!

    Svara
  3. Oplanerat bröd samt bröd från diverse skåpresningar brukar i det här hemmet bli dom godaste:)

    Svara

Kommentera

