RSS Flöde

småbröd med oliver

Postat den

Det är skoj att improvisera ihop bröd! Följa recept är ju inte alls min grej, så nu när jag börjat få grepp om hur deg funkar är det väldigt skoj att bara slänga ihop nåt. Det blir lite ”Kajsa Warg” ofta, man slänger i vad som råkar finnas. Lite sånt, en slatt av detta, det sista av den… Jag tror det är nåt som ligger i min natur, när jag var liten bakade jag kakor på samma vis. Hitte-på-kaka brukade det hela, o det kunde vara vad som helst i dem. Tänk sockerkaka med falukorv lixom. Rejält oväntade saker hävdade familjen. Riktigt så illa är det inte nu för tiden. Fast det kunde ju vara spännande att baka bröd med korv i… Hmmm… värt att lägga på minnet.
Det här brödet är det inte korv i. Faktiskt. Istället är det oliver och valnötter. Och det blev jättegott!

0.5 pkt jäst – 27g
4.5 dl turkisk yoghurt – 458g
0.5 dl vatten – 66g
honung – 16g
solrosfrön – 26g
pumpafrön – 45g
olivolja – 11g
1 tsk salt – 7g
vetekli – 51g
grahamsmjöl – 180g
rågsikt – 97g
gröna oliver – 42g
valnötter – 16g
vetemjöl – 249g

Rör ut jästen med yoghurten. Det var vad som fanns kvar i den burken. Lös upp honungen (nästan tom burk där med) med en skvätt vatten och häll i jästyogurten. Töm i den sista slatten solroskärnor och pumpafrön som är kvar i påsarna. Hälla i en skvätt olivolja och en tesked salt. Assistenten går hela tiden, så allt blandas direkt. Häll i lite lagom med vetekli, grahamsmjöl och rågsikt. Det ska bli smetigt men inte deg ännu. Skär de sista oliverna som är kvar i burken i småbitar och hacka ner kvarvarande valnötter. Töm i detta i smeten. Tillsätt vetemjöl tills degen har en klar degkänsla men ändå är kladdig fortfarande. Ställ in i kylen och låt jäsa kallt under eftermiddan.
På kvällen strös lite mjöl över bakbordet och degen tippas upp. Stortrollet valde småbullar, så degen drogs ut till en lång korv som skars i bitar. Så lite bearbetning som möjligt, inget knådande. Därför blev det ”stubb-bullar” istället för de rullade som trollet helst hade velat ha. Lägg stubbarna på en plåtExif_JPEG_PICTURE  och låt jäsa en stund till. Sätt under tiden på ugnen, 200 grader. Brödet fick jäsa tills trollfar hade fått till bra bilder, det blev en halvtimma ungefär. Sedan gräddades bullarna ca 15-20 min, tills de nått 96 grader. Jag är väldigt dålig på att komma ihåg att kolla på klockan, går väldigt mycket på känn. Det märks på lukten när brödet är klart lixom.2013_06_18__mg_8424

Servera brödet nybakat med smör, ost och nån marmelad. Men det var så gott bröd att det gick bra att äta med bara lite smör med för den delen. Till och med trollfar, som inte gillar oliver, tyckte detta var ett väldigt gott bröd.

Näringsvärden: 273kcal/100g. 9.1g protein, 37.5g kolhydrater, 9.3g fett. Kalorifördelning 14% protein, 55% kolhydrater,  31% fett. Beräkna själv!

Ett svar »

  1. Vad mycket goda bröd du bakar! Önskar att jag kan hitta tillbaka till det jag med – jag bakade mycket ett tag sen bara blev det inte av mer. Det är ju så mysig att baka just bröd :)

    Svara

Kommentera

