RSS Flöde

Stortrollets scones

Postat den

Stortrollet skriver: Jag fick i uppdrag att baka scones till kvällsmat och bestämde mig för att ta i russin. Mammas förslag var att jag kunde ta i torkade aprikoser men jag är inte så förtjust i det så det fick bli russin. Mammas förslag var också att jag kunde ta i solroskärnor, det tyckte jag verkade gott så det fick bli det också. När jag var nästan färdig så kom jag på att jag kunde göra sconesen i mammas silikonmuffinsformar. Sconesen blev så goda så jag fick order att göra sådana scones igen och lägga in dem på bloggen. När mamma och lillsyrran var i stallet så blev det jag som fick baka bröd. Mamma tyckte att jag kunde göra russin-scones igen och väga allt så att jag kunde lägga in dem på bloggen. Så då fick det väl bli det.

Antal: c 20 st
Förberedelser: 1/2 – 1 tim (för mig)
Baktid: c 10 min
Ugnstemperatur: 225 grader

8 dl mjöl = 400g
4 tsk bakpulver = 17g
1 tsk salt = 6g
100g smör = 101g
1 1/2 dl russin = 95g
1 1/2 dl solroskärnor = 98g
3 dl mjölk = 330g

Så här gör du:
Blanda mjöl, bakpulver och salt. Knåda sedan i smöret så det inte finns några kletiga smör bitar kvar. Blanda sedan först ner 1 dl russin och 1 dl solroskärnor se till att det inte finns några russin-klumpar kvar. Blanda sedan i resten av russinen och solroskärnorna. Det går att blanda i allt från början men blir jobbigare. Se till att det inte finns några klumpar kvar nu heller. Rör sedan ner lite utav mjölken i taget. Ett bra tips är att använda en gaffel i början men använd händerna i slutet.Exif_JPEG_PICTURE För att få av degen från händerna så kan man skrubba händerna emot varandra. När det blivit en jämn deg placera då ut degen i silikonmuffinsformar. Exif_JPEG_PICTUREMan kan göra i ”vanliga” formar om man nu vill det men när man använder silikonmuffinsformarna så blir inte sconesen inte lika torra. Det går att göra ”vanliga” scones också men då behöver man mjöl för att baka ut dem och sconesen blir då torrare.Exif_JPEG_PICTURE

Näringsvärden: 329kcal/100g. 7.6g protein, 40.2g kolhydrater och 15.1g fett. Energifördelning: 9% protein, 49% kolhydrater, 42% fett. Beräkna själv!

Ett svar »

  1. Scones gillas hos oss i alla dess former och smaker. Jag har dock aldrig testat att ha just russin i de små rackarna! Låter och ser gott ut. Önskar dig en härlig sommar!

    Svara

Kommentera

