RSS Flöde

Bästa glassen

Postat den

Jag får backa. Jag skrev för ett tag sen att jag inte alls var förtjust i glass som görs av grädde och kondenserad mjölk. Det var fel. Det tog bara lite tid att fatta. Och kanske behövde jag testa rätt smaksättningar. Allvarligt talat, det finns inte smidigare glass! Vispa grädde, blanda i burkmjölken, smaksätt, häll upp i burk och frys in. Okej, tar längre tid än glassmaskinen, men å andra sidan går den säkert att göra i glassmaskinen om man har brådis. Oftast hinner jag slänga ihop den här dan innan, får vi kortare varsel blir det ändå köpeglass. Inte lika gott dock.

Den här månaden är temat semester på månadens sötsak. Glass är väldigt mycket semester för mig. Snabbt tillredd glass är ännu mer semester. Så det här får bli vårt bidrag, även om vår semester börjar först om två veckor. Den här glassen smaksätts med snabbkaffe och smakar gudomligt gott, om man gillar kaffe. Stortrollet gillar inte kaffe, men glassen fick godkänt ändå. ”Inte riktigt min grej, men den är okej.”

5dl grädde – 494g
1 burk kondenserad mjölk, sötad – 387g
3 skedar snabbkaffe – 7g

Vispa grädden som vanligt, den ska bli ganska fast men inte bli smör. Rör ner kondenserad mjölk och snabbkaffe2013_07_05__mg_8521 och vispa rejält så snabbkaffet löser sig. Det blir så beskt med kaffebitar. Man kan mortla snabbkaffet innan man rör ner det, för mindre risk för bitar, men jag var för bekväm. Elvispen duger bra. Häll upp smeten i en glassbytta och ställ i frysen minst 6h. Står glassen länge i frysen blir den väldigt hård, men kan då tinas lite i kylskåpet innan den serveras. Vi lät den stå ca 30 min i kylen och fick perfekt konsistens för att forma kulor.2013_07_07__mg_8647Bilden gör inte glassen rättvisa, den var mycket härligare färg på. Sådär gräddigt beige som bara kaffeglass kan bli. Skummet på en cappuchino kan ha den färgen ibland, om den är bra, men oftast är det bara kaffeglass som ser ut så.

Näringsvärden: 338kcal/100g. 4.7g protein, 26.0g kolhydrater och 25.1g fett. Energifördelning: 5% protein, 30% kolhydrater, 65% fett. Beräkna själv!

»

  1. Det där lät verkligen som något för min man! Han älskar både kaffe och glass. Själv är jag nog mer som Stortrollet.

    Svara
  2. Glass är inte min grej över huvud taget, men på sommaren äter jag alltid minst en mjukglass för att det liksom hör till.

    Givetvis är du bjuden till den virtuella festen. Även trollbarnen får komma – de kan gosa med hunden när tårtan är slut, hihi! Stor kram och tack för att du tittade in hos mig.

    Svara
  3. Mums vilken glass, funderade på att göra glass idag fast med ananas vi får se om det blir så eller om det bara stannade vid en tanke:) Ha det gott

    Svara
  4. Jag har provat den där med samma recept fast vi hade i Kahlua och riven mörk choklad. Det var som en dröm!

    Svara
  5. Men oj, vad gott! Blir så suuuugen. :)

    Angående dom kalljästa bullarna: Haha, som jag skrattade när jag läste din kommentar – precis så var det för mig första ggn jag skulle baka dessa förbaskade bullarna! Kladdigt, deg överallt, bullarna blev inga bullar utan bara en kladdig äcklig och irriterande sak! Men sen testade jag igen och det blev jättebra! ;) Du får prova igen! Ha mycket (väääldigt mkt) mjöl på bordet! Sen rulla runt degen i det lite. Och knåda lite lätt. Sen är det bara att vika över och dela till bullar! Det kommer gå, lovar. :)

    Svara
  6. Ping: mazarintårta med bär | Kakjuntan

  7. Ping: Mazarinkaka med bär | Trollcaféet

Kommentera

