RSS Flöde

Kôrv mä brö te bröllopsmidda’?

Postat den

Korv med bröd. En klassiker som inte varieras så väldigt mycket. Frågan brukar va huruvida det ska va klegg på eller inte. O med mos blir det en special. Men så ibland får man syn på nåt som faktiskt är annorlunda variant. Jag hittade en spännande version hos Cake by Celia nyligen. Korv inlindad i bacon och bröd. Lät väldigt intressant. Diskuterade det hela med en kollega härom veckan, vi kom fram till att det vore spännande att göra med isterband. Isterband passar bra med ihop med stout. Och senap. Med nåt gott bröd. Sagt är gjort.

Bröd:
1 burk Guinness – 441g
vatten – 60g
1 pkt jäst – 48g
olja – 28g
salt – 15g
paprikapulver – 1g
grovt dinkelmjöl – 364g
rågsikt – 100g
vetemjöl special: 275g

senap – 113g
oregano – 1g
6 isterband – 863g

Värm guinness och vatten till ca 37 grader. Rör ut jästen i ölblandningen. Tillsätt olja och kryddor. Blanda ner mjöl, en sort i taget. Spara lite av vetemjölet till utbakningen. Låt degen jäsa minst en halvtimma, gärna längre. Ta sedan upp den på mjölat bakbord och dela i 6 delar.    Kavla ut var del till en platta, lägg på ett isterband och spritsa över senap.2013_07_14__mg_8668 Rulla in isterbandet i degen2013_07_14__mg_8669 och lägg i en ugnsfast form. Gör samma sak med varje degklump och isterband. Strö över lite oregano2013_07_14__mg_8674 och ställ in formen i kall ugn. Ställ in ugnen på 200 grader och baka ca 15 min tills brödet och korven är uppe i över 95 grader. Servera med sallad.2013_07_14__mg_8683

Det var väldigt gott men brödet var i grövsta laget. Nästa gång blir det mindre grovt dinkel. Jag skulle tro att det kan vara gott att lägga till lite grönsaker i paketet, kanske paprika eller nåt sånt. Lika så att inte ha för tjock deg runt korven.

Näringsvärden: 245kcal/100g. 8.7g protein, 30.6g kolhydrater och 8.7g fett. Energifördelning: 15% protein, 52% kolhydrater, 33% fett. Beräkna själv!

Tilläggas skall att kollegan jag diskuterade det hela med gifter sig imorgon. Stort grattis och Lycka till Micke och Malin, önskar hela Trollfamiljen!

»

  1. Korv med bröd är världens bästa snabbmat! Isterband är en av de få rätter jag saknar sen jag slutade äta griskött. Så gott!

    Kram!

    Svara
  2. Läst massa härliga recept här o nu lagt din blogg bland favoriterna …. älskar matbloggar o inspirationen de ger!
    Tack för en trevlig dag idag… det var kul att träffa er! Kram

    Svara
  3. Ser att länken går till fel blogg. http://www.bevaradedagar.wordpress.com är den jag använder nu.

    Svara
  4. Nu trollmamman får du kika in hos mig. Jag har lite raw recept utan choklad i och fler matiga recept kommer under veckan :) Jag har ju testat att äta raw helt i några dagar nu när jag har semester. Det har gått bra och jag har känt mig så mycket piggare än annars.

    Svara

Kommentera

