RSS Flöde

LedareLenas kaka, lyxversion med glass

För några veckor sedan var det långritt, hästarna skulle flyttas från vanliga stallet till ett sommarbete. Lite drygt två mil tog tre timmar i sadeln och två pausar. Ett lunchstopp där vi släppte hästarna i en provisorisk hage och ett kortare kaffe-stopp. På det sistnämnda bjöd LedareLena på en fantastiskt god kaka! Sverigekaka kallade hon den, ska tydligen vara jättevanlig men jag hade aldrig ätit sådan förr. Jag fick receptet och bakade den häromdagen. Dock gjorde jag min lite utökad, med vinbär. Hade tänkt göra sådan för att ta med på en kusin/syssling-träff på trollfars sida, men nån annan hann tinga på att göra fikat innan dess. Ingen fara, vi kan moffa i oss det här på egen tass.

Om nån reagerar på att det är väldigt lite bilder från själva bakandet i detta inlägg, så är det för att alla tre kameror i huset hade slut på batteri – samtidigt! Istället för att fota fick jag ladda batterier, o så blev fotandet dagen efter när vi åt kakan.

3 ägg – 160g
3 dl socker – 287g
3 dl vetemjöl – 200g
2 tsk bakpulver – 9g
1 dl kokande vatten – 101g
röda vinbär – 165g

2 msk vaniljsocker – 20g
125g smör – 127g
1,25 dl mjölk – 125g
2 tsk vaniljpulver – 3g

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Vispa ännu längre, ju längre det vispas desto bättre kaka. Blanda vetemjöl och bakpulver, koka upp vattnet. Vänd ner mjölet och rör i vattnet i smeten. Hälla upp i en smord och bröad form. Jag ”fuskade” och använde mig av en vanlig gratängform med bakplåtspapper i, den stod ändå framme… Hade jag gjort till släktträffen hade jag gjort dubbel sats i långpanna. Häll över vinbären. Jag rörde ner mina försiktigt i smeten, men det var nog onödigt. De sjönk alla till botten och kanske hade det blivit bättre om de legat på ytan från start. Svårt att säga. Grädda kakan i 175 grader, i nedre delen av ugnen. Det tar en dryg halvtimme, känn med en sticka när kakan inte är kladdig längre. Låt kakan svalna.  Exif_JPEG_PICTURE

Mät upp smör, mjölk och vanilj i en kastrull. Man kan ta bara vaniljsocker, men jag hade inte så det räckte utan fick ta i vaniljpulver med. Rör medan smöret smälter och låt sedan koka upp rejält. Stäng av plattan och låt såsen koka färdigt på eftervärmen. Dela kakan på mitten och fördela knappt hälften av såsen på botten och drygt hälften på lockets undersida. Lägg sedan ihop kakan och låt den stå i kylen för att dra till servering.Exif_JPEG_PICTURE

Kakan kan ätas som vanlig mjuk kaka, så som vi gjorde ute i skogen på långritten. Den kan även serveras på assiett med en glasskula, som vi gjorde hemma.Exif_JPEG_PICTURE Glassen var såklart hemmagjord, med smak av bigarråer.

5 dl grädde – 502g
1 burk kondenserad mjölk – 390g
urkärnade bigarråer – 200g

Vispa grädden fast. Hälla i den kondenserade mjölken och vispa mer. Se till att det blir väl blandad. Kärna ur bigarråerna och blanda ner dem med lite av glassmeten. Om bären inte mosas nog av elvispen kan man köra lite med stavmixer för att få till ett bra mos. Häll upp den stora mängden glassmet i en lämplig bytta och töm sedan i bärsmeten. Exif_JPEG_PICTURE Blanda försiktigt för att få en snyggt melerad glass.Exif_JPEG_PICTURE Det är inte nödvändigt men ser snyggt ut, visst äter vi även med ögonen?

Näringsvärden kaka: 271kcal/100g. 3.9g protein, 40.0g kolhydrater och 10.7g fett. Energifördelning: 6% protein, 59% kolhydrater, 35% fett. Beräkna själv!

Näringsvärden glass: 289kcal/100g. 4.0g protein, 23.8g kolhydrater och 20.7g fett. Energifördelning: 5% protein, 32% kolhydrater, 63% fett. Beräkna själv!

Kommentera

