RSS Flöde

Kanelkyckling

Nu är det höst. På en vecka försvann sommaren och ersattes med höst. Träden blev gula, de som var gröna för bara några dagar sedan. Även om det är varmt är det inte sommar i luften. Soltrollet och de andra isisarna sätter vinterpäls, börjar bli raggiga. Men, hösten har fördelar. Det är helt okej att laga grytor på hösten. Och kanel passar bra i maten på hösten. Det gillar trollmor, som älskar kanel! Så när jag ramlade över ett recept på kanelkyckling hos Mat och odla var det ju inget att tveka på. Kanelkyckling skulle lagas. Vanan trogen så följde jag inte receptet så väldans noga.

1kg kycklingfilé – 955g
1 dl citronsaft – 96g
1 dl olivolja – 87g
1 msk kanel – 11g
5 adorno-chilisar – 1g
vitlök – 21g
färsk ingefära – 21g
soya – 17g
1 dl russin – 62g
1 dl solroskärnor – 57g
2.5 dl vispgrädde – 252g

Börja med att göra en marinad av citronsaft, olivolja, soya och kryddorna. Jag upptäckte till min förskräckelse att vi inte hade någon chili hemma! Hur kan det ske? På nåt vis har både trollmor och trollfar missat detta när vi handlade. Vilken tur att det finns lite chilisar på tillväxt ute på trappan. De flesta har nyss bestämt sig för att blomma. Dålig timing, nu när sommaren är över och det inte många insekter är i farten. Vi får se om det blir nåt. Men, Adorno-chilin från förra sommaren är god vigör. Det finns gott om små svarta frukter, och några har rödnat.
2013_08_31__mg_9303Starka som hejsan är de med, de små rackarna. Så det fick bli ett par sådana i kycklingmarinaden. Originalreceptet sa att marinaden ska mixas med stavmixer. Kanske om man har mindre bytta och bättre mixer än jag har. Jag skvätte ner stor del av köket och beslutade mig snabbt för att ta till mixerbyttan istället. När allt var finmixat hälldes det tillbaka i bunken, kycklingfiléerna las i, vändes runt, och ställdes sedan i kylen för att marineras några timmar.
Senare samma dag plockades bunken fram, marinaden skrapades av lite försiktigt och kycklingbitarna las i en form. I resterna av marinaden blandades russin och solroskärnor i, sedan vispades grädden ner. Detta hälldes över kycklingbitarna
2013_08_31__mg_9329 som sedan åkte in i ugnen. Efter en kvart i 200 grader var kycklingen genomkokt och middagen redo att serveras. Vi avnjöt detta med rostad butternut-pumpa och gulbetor samt lättkokta bönor. Helt otroligt gott!  2013_08_31__mg_9335

Näringsvärden: 242kcal/100g. 16.9g protein, 7.0g kolhydrater och 16.8g fett. Energifördelning: 27% protein, 11% kolhydrater, 61% fett. Beräkna själv!

»

  1. Jag tycker också väldigt mycket om kanel! I bakverk, i maträtter, på gröten osv. Jag har lagat en snabb variant av kanelkyckling som kanske kommer på bloggen framöver. Är även nyfiken på att testa din variant!

    Svara
  2. Det verkar gott, det får nog provas…

    Svara
  3. Jag tycker oxå att det ser väldigt gott ut.

    Svara

Kommentera

