RSS Flöde

Ungsrostad pumpa och gulbetor

Höst betyder pumpa och rotsaker. Mumsiga saker som hela trollfamiljen uppskattar på flera sätt. Pumpasoppa är en klassiker, det blir det säkert snart igen. Rotsaker kan man både koka och rosta. Pumpa lär man också kunna rosta. Tror inte vi gjort det mer än nån enstaka gång tidigare. Behöver åtgärdas!

Nu var det ju då matfestival i staden som ligger nära trolle-bo. Stort salutorg med närproducerad mat och råvaror. Klart man måste besöka det. Vi hittade en massa fina grönsaker från Karleby handelsträdgård. Stora fina gulbetor, 2013_08_31__mg_9326det var nåt ingen av oss testat tidigare. Måste man ju göra, så vi köpte ett knippe, att rosta ihop med pumpan. De hade även fina färska bönor, så det blev lite sådana med.

olja – 95g
gulbetor – 938g
butternut – 1000g
chiliflakes – 2g

Skala betor och butternut pumpa. Skär upp dem i klyftor.2013_08_31__mg_9316 Häll lite olja i botten av långpannan och bred ut pumpa och betor. Ringla över lite mer olja och strö på lite chiliflakes. Rosta i ugnen tills både betor och pumpa är mjuka. Det tar ett tag för betorna, så man kan med fördel förkoka dem lite innan de rostas. Men så långt tänkte då inte trollmor den här gången.

Pumpa och betor serverades sedan med kanelkyckling och kokta bönor. Det var så vansinnigt gott ihop.2013_08_31__mg_9330

Näringsvärden: 91kcal/100g. 1.2g protein, 7.8g kolhydrater och 5.6g fett. Energifördelning: 6% protein, 36% kolhydrater, 58% fett. Beräkna själv!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s