RSS Flöde

Nåt moussakaliknande

Egentligen är väl tanken att den här bloggen ska handla om saker som blivit bra. Lyckad mat. Och lyckat bak. Meeeeen… Verkligheten är inte alltid så lyckad. Ibland verkar nåt vara en så himla bra idé och så faller det totalt i slutet. Det här är ett sådant fall. Jag tror fortfarande att det borde varit en bra idé, men nånstans blev nåt fel. Jag har mina teorier om vad och varför. Så här är nåt som skulle blivit en moussaka, men blev nåt åt det hållet iallafall.

köttfärs – 1280g
gul lök – 152g
chili – 8g
vitlök – 15g
olja – 34g
aubergine – 217g
zucchini – 211g
keso mini – 491g
fetaost – 188g
chilisås – 31g
oliver – 78g
riven hushållsost – 112g

2013_09_01__mg_9345

Skala och skiva aubergine och zucchini på längden. Långa fina skivor ska det vara. Zucchini går bra att skiva med osthyvel, men auberginen funkar bäst med kniv. Salta på skivorna. Jag saltade bara auberginen, men jag tror att även zucchinin hade behövt detta. Saltet drar ut vätska ur grönsakerna och gör att inte hela moussakan blir en soppa. Hacka löken, chilin och vitlöken fint och fräs i oljan. Lägg i köttfärsen och bryn den. Blanda keson med smulad fetaost, chilisås och hackade oliver. Lägg ett lager köttfärs i botten på en ganska djup form. Lägg över ett lager med zucchiniskivor.

2013_09_01__mg_9354

Bred över kesoblandning och sedan köttfärs igen. Lägg  över aubergine och bred på resten av kesoblandningen,2013_09_01__mg_9372 fortsätt med den sista köttfärsen. Strö över riven ost och baka det hela i ca 50 min i ugnen på 225 grader. Servera med färska grönsaker.

Tyvärr blev vår moussaka väldigt vattnig och blöt.2013_09_01__mg_9456 Jag tror det var auberginen som inte var tillräckligt urvattnad och zucchinin som inte var urvattnad alls. Smaken var det inget fel på, kunde varit mer chili. Jag trodde det var starkare chilisar än det var, och vi skulle bjuda mormor på maten. Hon är inte lika förtjust i chili som vi.

Näringsvärden: 144kcal/100g. 14.7g protein, 2.2g kolhydrater och 10.6g fett. Energifördelning: 36% protein, 5% kolhydrater, 59% fett. Beräkna själv!

»

  1. Jag tycker inte att man bara ska skriva om det som blev bra, utan även om det som blev misslyckat. Funderar på om resultatet skulle blivit bättre med vanlig keso istället för minivarianten. Vad tror du?

    Svara

Kommentera

