RSS Flöde

plommonmuffins

Vad ska man göra med en stor skål plommon man fått? Ja, vi gjorde ju marmelad på de flesta, men visst måste det bakas med. Det finns många spännande recept men trollmamma föll först och främst för Sara bakars fina kaka. Här skulle det dock bli muffins. Det är lagom stora kakbitar och står sig bra. Perfekt för trollmor som försöker att tänka på vad hon äter. (Det går sådär bra när man samtidigt bakar en massa gott!) Receptet följdes ovanligt noga, men instruktionerna… Kvittar visst hur noga jag läser, det blir inte riktigt så ändå.

4 äggvitor – 138g
115 g smält smör – 115g
135g florsocker – 135g
50g vetemjöl – 50g
80g mandelmjöl – 80g
plommon – 139g

Smält smöret och låt svalna. Dela äggen så bara äggvitorna används. Vispa dessa till skum. Inte så hårt som till maräng stod det, jag vet inte om jag tänkte på det. Ganska hårt var skummet ändå. Blanda ihop de torra varorna i en egen skål. Florsocker är ett helskotta, rent ut sagt! Det är alltid klumpar i det. Irriterande som jag-vet-inte-vad. Men jag har en lösning. De torra ingredienserna vispas med elvispen tills sockerklumparna är sönderslagna! Tänk bara på att vispa äggen först…2013_09_04__mg_9475 Blanda i mjölmixen och smöret i äggen. När det står att det ska tillsättas i tre omgångar betyder det nog att man ska ta lite i taget och röra ner. Men så långt tänkte inte jag förrän jag redan hällt i allt mjölet och höll på att skrapa i smöret. Jaja, det går att röra ner allt på en gång med, men blir säkert bättre om man gör rätt. Blanda så det är väl blandat men inte mer, det ska vara luft kvar i smeten. Klicka upp smeten i muffinsformar som fylls lite mer än halvvägs. Två tredjedelar står det i receptet, jag tycker det är svårt att avgöra. Så mina blev drygt halvfulla. Gör inget, de ska inte säljas så de behöver inte vara perfekta. Dela plommonen och ta ur kärnorna. Tryck i en bit plommon i varje muffinsform.2013_09_04__mg_9482 Grädda sedan i 225 grader i mitten av ugnen, ca 12-15 min.2013_09_04__mg_9515

Näringsvärden: 366kcal/100g. 6.1g protein, 32.2g kolhydrater och 23.8g fett. Energifördelning: 7% protein, 35% kolhydrater, 58% fett. Beräkna själv!

Kommentera

