RSS Flöde

Plommonkaka

De där plommonen vi fick tar visst aldrig slut. Så nu letades det upp ett nytt recept på plommonkaka. Den här gången var det på Saker jag bakar som det utvalda receptet fanns. En glutenfri kaka verkade spännande, och mandelmjöl hade gått hem hittills i familjen. Som vanligt följdes inte receptet, eller beskrivningen, så väldans noggrant. Det där med att följa instruktioner är inte Trollmamma.

6.5 dl mandelmjöl – 301
0.5 tsk salt – 2
0.5 tsk bakpulver – 3
3 ägg – 154g
1 dl olivolja – 86g
1 dl honung – 69g
8 plommon – 176g

Klä en form med löstagbar botten med bakplåtspapper. Detta var svåraste momentet i hela kakan. Jag var mycket osams med pappret där. Dela och kärna ur plommonen.   Lägg bitarna i formen så botten mer eller mindre täcks.2013_09_04__mg_9493 Blanda mandelmjöl salt och bakpulver i en skål. Knäck ner äggen i assistentskålen, töm i oljan och honungen. Jag hade inte fullt en deciliter honung kvar i min burk, men det fick bli vad som fanns. Vispa ihop de våta ingredienserna och töm sedan i mjölblandningen. Häll på smeten över plommonen och stryk ut jämnt. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader, ca 25-30 min. Kakan är klar när en provsticka är torr. Men tänk på att träffar du ett plommon kommer det inte vara torrt, så känn på den delen av stickan som INTE varit för långt ner. Låt kakan svalna en stund i formen innan den tippas upp. Kakan är lika snygg oavsett vilken sida som är upp, men vår blev bara fotad på ena sidan.2013_09_04__mg_9520 Servera gärna med lite vispad grädde. Kakan får en härlig smak av all mandel, blir lite som mazarin eller mandelmassa, fast luftigare. Trollfar blev mycket förtjust, trollmor tyckte den var okej. Stortrollet gillade kakan men inte plommonen och lilltrollet var för mätt för att orka äta upp sin kaka. Den blir väldigt mättesam och är en riktigt kaloribomb pga mandelmjölet och oljan.2013_09_04__mg_9529

Näringsvärden: 427kcal/100g. 10.5g protein, 12.2g kolhydrater och 36.4g fett. Energifördelning: 10% protein, 12% kolhydrater, 78% fett. Beräkna själv!

»

  1. Jag har aldrig provat att baka med mandelmjöl, men kommer säkert testa det framöver. Både mandel och mandelmassa är så gott!

    Förlåt att jag inte skickat ” Kaninhjärta” till dig än. Den har liksom fastnat här hemma. Jag lovar bot och bättring!

    Svara
  2. Jag bakar gärna med mandelmjöl, blir gott. Kakan ser god ut. Ha en fin dag!

    Svara

Kommentera

