RSS Flöde

Ett sånt där konstigt recept som bara trollfamiljen hittar på…

För ett tag sen frågade jag om vad jag skulle hitta på här. Om det var för mycket bröd osv. Ett av svaren jag fick var att fortsätta med ”de helgalna som jag aldrig skulle göra själv, men som är så du och din familj”. Skrivet av en kär gammal kompis till familjen. Ett levande bevis på att horoskop ljuger, vi är födda samma dag men så olika som man kan bli! Okej, jag tror det här kan klassas in i den kategorin. Dessutom är det bröd, som kompisen i fråga knappt äter. This one’s for you, girl! :D

2 slattar avslagen cocacola – 780g
1 pkt jäst – 49g
solroskärnor – 92g
grahamsmjöl – 420g
rågsikt – 305g
2 rivna morötter – 205g
vetemjöl – 237g

Leta upp de där slattarna överbliven coca i kylen. Häll upp dem och värm i en kastrull till ca 37 grader. Häll den i assistenten och rör ut jästen. Häll i solroskärnor så det verkar lagom. Plocka fram några påsar mjöl på blindo o se vad det blir. Den här gången var det grahamsmjöl och rågsikt som hade tur. Häll i på en höft så det ser bra ut. Fundera på vad man kan mer ha i. Leta upp två morötter i kylen och riv snabbt ner dem grovt. Tippa i degen. Fortsätt med vetemjöl tills degen har en lagom konsistens, släpper taget om rullen och så där. Låt stå och jäsa under tiden som lilltrollet får hjälp att räkna takten i veckans cello-läxa. När så de andra älsklingarna meddelar att de är på väg hem klickas degen ut till bullar på en plåt. Låt jäsa tills dörren öppnas, då skickas plåten in i ugnen och gräddas ungefär en kvart. Ta ut och kolla temperaturen, är det över 95 grader är det klart. Servera till kvällsmat med smör, ost och chilimarmelad.2013_09_17__mg_9665

I efterhand kan konstateras att jag missade att ha i smör eller olja samt salt. Brödet blev ganska torrt när det fick ligga framme en dag och det hade varit godare med lite salt. Men, det var klart ätligt och cocacola funkade bättre som degvätska än jag hade gissat.

Näringsvärden: 231kcal/100g. 6.9g protein, 40.3g kolhydrater och 3.5g fett. Energifördelning: 12% protein, 73% kolhydrater, 14% fett. Beräkna själv!

»

  1. Hej Trollmamma! Du vann ju, så hör av dig med din adress så kommer bärpulver på posten. Och jag lovar, inget svartvinbärspulver!

    Svara
  2. mums lät som ett bröd i min smak kram Sofia

    Svara
    • Det var jättegott. Det lustiga är att det håller sig ganska saftigt även när det legat framme flera dagar. Vi åt av det igårkväll, från en limpa jag tog upp i torsdags, o det var inte hårt o tråkigt. Lite imponerande, men kanske kan skyllas på alla konstigheter som är i colan. :)

      Svara

Kommentera

