RSS Flöde

Skördepyttipanna

Postat den

Jag erkänner med en gång, jag glömde fota det här med vettig kamera. Det var tänkt att jag skulle fota innan jag åt pytten till lunch, men jag var hungrig, stressad och det var såååå gott. Så jag kom på kameran precis som jag hivade in den sista gaffeln. Attans. Bilden är istället tagen när jag åt matlådan på jobbet, med halvkass mobilkamera. Men, det var så gott att jag måste dela med mig av receptet ändå.  Pyttipanna med massa goda grönsaker, inköpta på skördefesten vid kanalen.

morot – 222g
gulbeta – 53g
palsternacka – 99g
potatis – 497g
gul lök – 104g
blomkål – 259g
olivolja – 48g
Kolbasz-korv – 308g
bacon – 273g
chili – 7g
salt – 3g

Borsta grönsakerna och skala dem om det behövs. Skär i halvstora tärningar och lägg i en ugnsfast form. Ringla över lite olja och ställ in i ugnen för att ugnsbakas, 200 grader. Skär korven längs med på mitten och sedan i slantar. Klipp baconet i bitar. Skär chilin i småbitar. Stek baconet först och sedan korven ihop med chilin. Ta ut grönsakerna från ugnen och häll ner i stekpannan. Rör om, salta och lägg sedan lock på pannan. Stek/ånga ihop pytten tills alla grönsaker är mjuka. Servera direkt eller fördela ut på ett gäng matlådor.IMAG0155

Näringsvärden: 172kcal/100g. 5.4g protein, 8.4g kolhydrater och 112.7g fett. Energifördelning: 13% protein, 20% kolhydrater, 67% fett. Beräkna själv!

Kommentera

