RSS Flöde

Frukostfrallor

Det har inte bakats så mycket på sista tiden, så det börjar ta på brödet i frysen. Måste åtgärdas. Klart enklast är att jäsa degen kallt under natten till lördag. Här är ännu ett kalljäst frukostbröd.

jäst – 15g
vatten – 547g
sirap – 35g
råggryn – 107g
havregryn – 87g
grahamsmjöl – 109g
hasselnötter – 46g
aprikoser – 52g
salt – 11g
vetemjöl – 441g

Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt sirapen. Rör ner flingor och grahamsmjöl. Hacka nötterna grovt och klipp aprikoserna i mindre bitar. Rör ner dessa i degen. Salta och tillsätt sedan vetemjöl tills degen är lagom tjock och släpper kanterna. Låt assistenten knåda degen en stund medan du gör plats i kylskåpet för rörskålen. Ställ hela skålen i kylen och låt jästen göra jobbet under natten.
På morgenen tas degen fram och får bli lite rumstempererad. Ställ ut låga bullformar på en plåt och klicka upp deg i dem.2013_11_30_p1000694-new Låt bröden jäsa lite till innan de bakas i mitten av ugnen i 200 grader ca 10 min eller tills de mäter över 94 grader inuti. Bröden är svåra att få loss från formarna när de är varma, men när de fått kallna går det bra. Ett tips är därför att inte ha för bråttom att äta dessa bröd. De är dock väldigt goda varma, men då får man ta risken att lämna en del bröd kvar i formen. 2013_11_30_p1000703-new

Näringsvärden: 235kcal/100g. 6.6g protein, 40.8g kolhydrater och 3.5g fett. Energifördelning: 12% protein, 74% kolhydrater, 14% fett. Beräkna själv!

»

  1. Så gott det ser ut. Kalljäst gillas av mig, även om jag inte bakar mycket bröd över huvud taget. Men jag måste äta mer grovt bröd om min mage ska må bra, så dessa bullar ska jag baka till helgen, då ändå lussebullar ska grejas. När ugnen ändå är barm kan jag ju passa på.

    Skönt att det finns fler språknördar än jag. Man vill ju inte alltid komma med pekpinnar men ibland är det rent bedrövligt vad illa människor uttrycker sig i skrift. Därför är det alltid trevligt att kika in hos dig. Inga särskrivningar eller mystisk meningsbyggnad. Kramar!

    Svara
  2. Mums mums mums : ) kram Sofia

    Svara

Kommentera

