RSS Flöde

Snabb laxgratäng

Som jag berättade häromdagen har vi varit ute och tolkat med SolTrollet en del. När man kommer hem efter en dag i snön med hästen som sällskap, då vill man ha snabb middag. Även om man haft med sig matsäck att äta ute, för det brukar dra ut på tiden innan vi kommer hem ändå. Då var det tur att Trollmamma varit förutseende och förberett en snabb variant av laxgratäng. Idén kommer från en kollega som hade läst det nånstans, men det finns säkert många som uppfunnit samma snabba lösning. Ingen nämnd och ingen glömd.

Laxfilé i bitar – 795g
creme fraishe – 201g
mjukost (hummer/krabba) – 152g
pepparrot – 14g
salt – 5g
skalade räkor – 147g

Skär laxen i bitar och lägg med skinnsidan ner i en ugnsfast form. Blanda creme fraishe och mjukost i en bunke. Riv pepparroten fint och blanda ner i röran. Fördela detta över laxbitarna och salta. Antagligen är det ännu bättre att salta direkt på laxen, men jag glömde bort det. 2014_01_25_p1010512 Hit går bra att förbereda, för att spara några minuter när det är brådis med maten. Ställ in fisken i mitten av ugnen på 200 grader och baka ca 20 minuter. När laxen är nästan klar tas formen ut och räkorna strös över, sen in i ugnen några minuter till. Avnjut med nåt gott till, vi åt färsk broccoli kokad i lättsaltat vatten. Hur gott som helst, så gott att ingen tänkte på att det hela skulle fotas förrens det var tomt på tallriken. Bilden visar därför laxen i  Trollfars matlåda.2014_01_25_p1010520

Näringsvärden: 246kcal/100g. 18.9g protein, 1.1g kolhydrater och 18.7g fett. Energifördelning: 30% protein, 2% kolhydrater, 68% fett. Beräkna själv!

»

  1. Åh så härligt att tolka! Jag har varit hästtjej i mitt unga liv men sedan många år drömmer jag mest om häst. Min svägerska har just köpt häst så jag hoppas på att få provrida detta fina arabsto snart. När jag var i nedre tonåren tolkade jag bakom en fjording. Det var superkul även om jag stod på huvudet ett antal gånger. Kram!

    Svara

Kommentera

