RSS Flöde

Kakbullar

Postat den

Hipp hurra för trollens mormor som fyller år idag! Tårtan är bakad, kommer visas här med tiden.

Trollmamma, däremot, fick ett plötsligt infall att baka bullar. Eller, egentligen har jag längtat efter att baka bullar, men det har inte varit tid för det. Men så hittade jag en dag när det var görbart. På Bli min jäst hade jag läst om bullar fyllda med kakdeg, det lät så smarrigt. Men istället för att följa deras recept gjorde jag Grållas vanliga bulldeg och fyllde med smeten till Pernillekakor. Fast samtidigt ändrade jag lite i kaksmeten. För ett tag sen gjorde jag Pernillekakor med vit block och pistage och hade med till jobbet. Kollegan Simon sa att detta var de bästa kakorna jag haft med, så nu ville jag göra nåt liknande till bullarna. Pistagenötter hade jag dock inga hemma, så det fick bli hasselnötter.

Bulldeg:
1 pkt jäst för söta degar – 49g
1.5 dl socker – 148g
250g smör – 248g
ca 7.5 dl mjölk – 748g
ca 1 kg vetemjöl special – 1072g
vetemjöl till utbak – 19g

Smula sönder jästen och rör ut med sockret. Smält smöret och fyll upp med mjölk så det blir totalt 1 liter. Värm till ca 37 grader och häll smörmjölken över jästen. Arbeta i ca 1 kg vetemjöl, jag använder vete special. Låt assistenten arbeta degen länge och väl, så den blir stunsig och har långa glutentrådar. Ställ att jäsa till dubbel storlek. Hur lång tid det tar beror på temperatur, vi hade kallt hemma och det tog närmare en timma. Gör under tiden kaksmeten.

Kaksmet:
225g smör – 226g
2 ägg – 98g
1.2 dl farin – 85g
2.4 dl socker – 222g
hasselnötter – 101g
vit block – 78g
1 krm vaniljpulver – 1g
5.4 dl vetemjöl – 339g
1 tsk bakpulver – 3g
1 tsk salt – 7g

Vispa ägg, smör, socker och farin pösigt. Hacka nötter och vit block i små bitar. Blanda alla torra varor och rör ner i äggsmeten.

När degen jäst klart tas ungefär hälften upp på bakbordet och kavlas ut till en stor platta.    2014_04_01_p1020004 Bred på av kaksmeten på plattan.2014_04_01_p1020005 Vik plattan i tre, först ena tredjedelen upp över mitten, sen andra tredjedelen över där.2014_04_01_p1020007 Kavla ut degen lite och skär sedan strimlor, ca 1.5 cm breda, av degen. Rulla dessa strimlor och knyt till bullar. Se till att inte ändarna sticker ut undertill, det är inte snyggt. Lägg bullarna på en plåt2014_04_01_p1020009 och låt stå att jäsa en stund till. Grädda sedan i ugn, 220 grader, tills bullarna har fått fin färg.2014_04_01_p1020014

Den kaksmet som blir över kan med fördel bakas ut till kakor och gräddas i 178 grader ca 15min. Jag tog med mina kakor till Simon, som tack för all hjälp jag får. Bulldegen som inte blev sådana här bullar blev istället ett annat experiment, men vad blir ett senare inlägg. Det behöver justeras lite.

Näringsvärden bulldeg: 289kcal/100g. 6.8g protein, 41.9g kolhydrater, 10.4g fett. Kalorifördelning 9% protein, 58% kolhydrater,  32% fett. Beräkna själv!

Näringsvärden kaksmet: 453kcal/100g. 5.5g protein, 53.0g kolhydrater, 22.6g fett. Kalorifördelning 5% protein, 48% kolhydrater,  47% fett. Beräkna själv!

Näringsvärden bullar: 364kcal/100g. 6.2g protein, 47.0g kolhydrater, 16.0g fett. Kalorifördelning 7% protein, 53% kolhydrater,  40% fett. Beräkna själv!

»

  1. Grattis! Bullarna låter mycket goda.

    Svara
  2. Bullar med nötter är tokgott! Det var länge sedan jag gjorde vetebröd – så mycket annat väntar på min baklista. Jag kanske får ha bakjour, hihi! Kram!

    Svara
  3. Mmmm, bullar är alltid bullar! Kram!!!!

    Svara
  4. Alltså det här med bullar och kaksmet måste jag ju testa, såg det också först på bli min jäst men nu när jag ser dina bullar bli det ett måste!
    //Leila

    Svara
  5. Härligt med bullar och grattis:)

    Svara
  6. Tack för din härliga långa kommentar hos mig!!! Kram och ha en fin helg!

    Svara
  7. Vilka bullar du bakade! Mums!

    Svara
  8. gahhh vilka lyxbullar åhhh vad gott. Kul med MC körkort kör försiktigt! kram Sofia haha kul att du också varit på flygvapnets sommarkurs : )

    Svara

Kommentera

