RSS Flöde

Krusbärskakor med smul

Postat den

Jag såg ett recept på kakor på en blogg nyligen, som jag genast tänkte att jag måste testa. Det var Salt&Peppar som bakat raspberry crunch bars. Jag vet dock att vi inga hallon har, men det fanns krusbär i frysen. Så jag skrev ut receptet och åkte hem. Och receptet låg kvar i skrivaren. Dumt! Men, jag kom ihåg så mycket som att det var en mördegsbotten, sylt och sen smultopping. Då får man väl improvisera resten. Letade upp ett recept på mördeg som jag vet är bra, tog upp passerade krusbär från frysen och letade fram mitt vanliga smulpajsrecept. Här är resultatet:

Mördeg:
200g smör – 201g
4.5 dl vetemjöl – 266g
1 tsk bakpulver – 5g
2 tsk vaniljsocker – 7g
1 dl socker – 82g

Blanda alla torra varor. Skär smöret i bitar och arbeta in i det torra till en smidig deg. Kavla ut en platta som är ca 4mm tjock. Lägg ett bakplåtspapper i botten av en form, tex pajform eller långpanna och lägg i plattan där.P1020602 Min platta blev för stor, så jag tog bort överflödiga kanter och använde till annat. Kanske var det formen som var för liten, inte degen som var för stor. Grädda botten i 200 grader, strax under mitten av ugnen i ca 15 min. Låt kallna helt. Det går fortast om man lyfter ut hela bakplåtspappret med kaka och allt, och ställer på nåt svalt underlag.

Smultopping:
200g smör – 190g
2 dl havregryn – 83g
2 dl kokos – 72g
1 tsk vaniljsocker – 4g
1 dl socker – 92g
1 tsk bakpulver – 5g
3 dl vetemjöl – 178g

Blanda alla torra varor och finfördela smöret där i. Arbeta ihop till en deg. Även här blev det för mycket deg för min kaka, så en del av degen gick till andra projekt.

När mördegsbotten har kallnat läggs den i formen igen. Bred på passerade krusbär, jag hade 372g, på bottnenP1020612 och strössla över av smuldegen.P1020616 Grädda åter igen i 200 grader ca 15 min. Låt kakan kallnaP1020620 och skär sedan i små fyrkanter. Det är värsta kaloribomberna det här, så det är små kakor som gäller.

Näringsvärden mördeg: 493kcal/100g. 5.4g protein, 49.6g kolhydrater, 30.1g fett. Kalorifördelning 4% protein, 40% kolhydrater,  55% fett. Beräkna själv!

Näringsvärden, smuldeg: 506kcal/100g. 5.5g protein, 45.0g kolhydrater, 33.9g fett. Kalorifördelning 4% protein, 36% kolhydrater,  60% fett. Beräkna själv!

Näringsvärden, kakor: 417kcal/100g. 4.7g protein, 40.9g kolhydrater, 26.1g fett. Kalorifördelning 4% protein, 39% kolhydrater,  56% fett. Beräkna själv!

»

  1. WOW det där ser så smaskens ut att det bara vattnas mmm :) hoppas du får en solig hösthelg.

    Ny post ute…Härliga kokosfett naturens under :)

    LOVE Maria at inredningsvis – Swedish decor, food, and fashion

    Svara

Kommentera

